TreinTramBus: “Reizigers tussen Antwerpen en Brussel draaien op voor snelle trein naar Nederland”
De NMBS en NS maakten gisteren bekend dat het treinaanbod tussen Nederland en België vanaf 15 december verdubbelt, met forse reistijdwinst. Bovenop de bekende Beneluxtrein (‘IC Brussel’) die elk uur naar Nederland rijdt en vanaf december EuroCity gaat heten, komt er ieder uur een bijkomende EuroCity Direct.
Met deze nieuwe internationale trein – een gezamenlijk initiatief van de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) – heb je voor een rit van Amsterdam naar Brussel drie kwartier minder nodig dan vandaag. “Natuurlijk is het goed dat er meer treinen tussen Nederland en België gaan rijden. Dit klinkt ons als muziek in de oren”, zegt Peter Meukens, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. “Maar de muziek wordt ernstig ontsierd door een aantal valse noten. En dat zint ons helemaal niet.”
Volgens de NMBS trein je vanaf 15 december “zeer flexibel” en snel tussen Amsterdam-Zuid (niet meer Amsterdam Centraal), Schiphol, Rotterdam-Centraal, Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid. Brussel Centraal en Brussel Noord,toch niet de minste stations, worden ook overgeslagen. In Nederland mogen binnenlandse reizigers die trein ook gebruiken. “Maar in België niet. De NMBS verbiedt Belgische treinreizigers om met de EuroCity Direct van Antwerpen naar Brussel te rijden. Daar kunnen we in het geheel geen begrip voor opbrengen”, aldus Meukens. “Maar daarmee niet genoeg, het kan nog erger, want het aantal treinen tussen Nederland en België verdubbelt dan wel, het aantal treinen tussen Antwerpen en Brussel neemt met een kwart af. Flexibel en snel reizen is voor de binnenlandse reizigers niet meer weggelegd.”
Vandaag rijden er ieder uur vier IC-treinen tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel. Twee ervan stoppen ook in Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde, waardoor die stations over een halfuurdienst richting Brussel en Antwerpen beschikken. Om de bijkomende internationale treinen te kunnen laten rijden, schrapt de NMBS nu één op de vier IC-treinen. Tussen Antwerpen en Brussel blijven er vanaf half december nog maar drie treinen per uur over. Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde vallen terug op een schamele uurdienst.
Meukens: “Wat bezielt de NMBS? De files rond Antwerpen en Brussel groeien van maand tot maand. De federale overheid en de NMBS hebben in het Openbaredienstcontract (ODC) de ambitie verankerd om er 30 % reizigers bij te winnen. Waarom schaft de NMBS dan een kwart van het treinaanbod tussen de twee grootste steden van het land af?” Volgens dat ODC mag de NMBS eigen commerciële activiteiten ondernemen, maar ze mogen nooit ten koste gaan van de kwantiteit én de kwaliteit van het binnenlands aanbod, dat nauwkeurig gedefinieerd is. De NMBS breekt dus haar woord en schendt bepalingen van het ODC. Dat is ongezien!
Tot nu toe heeft Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, niet geantwoord op de open brief die Antwerpen, Mortsel, Vilvoorde, Blankenberge, Roeselare, Waremme en Zutendaal hierover samen met TreinTramBus op 29 augustus gestuurd heeft. “De NMBS toont hiermee niet dat de binnenlandse reizigers eerste prioriteit zouden zijn”, zegt TreinTramBus-voorzitter Peter Meukens. “Vanaf 15 december zal in volle ochtendspits tussen 7.25 uur en 7.54 uur in Antwerpen geen enkele trein naar Brussel vertrekken. De Beneluxtrein (EuroCity) kan niet helpen, want de eerste trein uit Nederland komt pas rond kwart over acht in Antwerpen aan. Dat wordt chaos, want nu al moeten reizigers rechtstaan. TreinTramBus gaat dat zeer nauwgezet in de gaten houden.”
- TreinTramBus: ‘Wat bezielt de NMBS? Reizigers tussen Antwerpen en Brussel, de twee grootste steden in België, draaien op voor snelle trein naar Nederland’. Foto NS.