TreinTramBus vindt prijsverhoging treintickets NMBS fout signaal: “Motiveert mensen niet om over te stappen naar duurzaam vervoer”
TreinTramBus, de Belgische reizigersorganisatie die opkomt voor de gebruikers van het openbaar vervoer, vindt de prijsverhoging van de treintickets met gemiddels 8,73% per februari 2023, een fout signaal. “Als de regering mensen wil aanzetten om over te stappen naar duurzamer vervoer, is het geen goed idee om de prijs van de treintickets te verhogen”, zei woordvoerder Peter Meukens vrijdagochtend in “De Ochtend” op Radio 1. “De NMBS kan er ook niet aan doen dat de elektriciteitsprijzen onredelijk hoog zijn, maar wie moet dat betalen? Is dat de reiziger?”
Elk jaar past de NMBS in februari haar tarieven aan. Door de hoge inflatie en stijgende energieprijzen zullen de treintickets vanaf februari volgend jaar met gemiddeld 8,73 procent duurder worden. Woon-werkabonnementen en schoolabonnementen worden zelfs 9,73 procent duurder. TreinTramBus begrijpt dat de NMBS wellicht niet anders kan dan deze prijsstijging door te voeren, maar vindt het wel een fout signaal.
“Als je met 200 miljoen extra elektriciteitskosten geconfonteerd wordt, dan moeten die betaald worden. Maar op een moment dat we met echte klimaatproblemen zitten en mensen minder de auto zouden moeten gebruiken en meer duurzame vervoersmiddelen, is het geen goed idee om een dergelijke verhoging door te voeren”, zegt Meukens.
Ook minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) en vicepremier en minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken Petra De Sutter(Groen) zijn niet te spreken over de duurdere treintickets. Meukens noemt het in het radio-interview opvallend dat zij geen actie hebben ondernomen om de prijsstijging bij de NMBS te matigen. Toch waren daar wel mogelijkheden voor, in plaats van het – raar maar waar – stimuleren van het autoverkeer door de benzine- en dieselprijzen kunstmatig lager te houden. Eén maatregel die bij de regering op tafel ligt, en de hoge stijging van de ticketprijzen bij de trein had kunnen afremmen, is het schrappen van de btw op treintickets. Zo had de prijs al met 6 procent kunnen zakken. Maar de Belgische overheid gaf geen kik.
Volgens Meukens kan daar inderdaad een oplossing liggen. “Als je ziet wat de federale regering investeert in de verlaging van benzine- en dieselprijzen, dan spreek je van een inspanning die 15 tot 20 keer groter is dan het schrappen van de btw op treintickets. Als je het autoverkeer blijft ondersteunen in ons land en tegelijk verhoog je de kostprijs van de treintickets, dan zullen mensen niet geneigd zijn om over te stappen op de trein. En dat is jammer.”
“Alle regeringen in dit land hebben voortdurend de mond vol van de mobile shift. Mensen moeten van het autovervoer overstappen op duurzamere vervoersmiddelen. Je motiveert mensen niet door te zeggen: als je overstapt, mag je wat meer betalen.”
- TreinTramBus vindt prijsverhoging treintickets NMBS fout signaal: “Motiveert mensen niet om over te stappen naar duurzaam vervoer.” Redactiefoto.