Twee partijen geïnteresseerd in mogelijke doorstart veerdienst Nederland-Noorwegen begin 2024
Twee partijen hebben serieuze interesse getoond om komend voorjaar een veerdienst tussen Nederland en Noorwegen op te zetten. Ze zijn met curator Hans Silvius in gesprek over een doorstart van de vorige maand failliet verklaarde veerdienst Holland Norway Lines (HNL), aldus het LC en het Dagblad van het Noorden.
De veerdienst heeft in de anderhalf jaar van zijn bestaan bewezen dat er een markt is voor veervervoer tussen Eemshaven en Kristiansand. In die periode waren er 400.000 passagiers die met HNL’s MS Romantika de oversteek hebben gemaakt of wilden maken. Silvius onderstreept dat er een behoefte is aan deze ferryverbinding. Meteen na het faillissement meldden zich dan ook meerdere partijen voor een doorstart. Daarvan zijn twee serieuze kandidaten overgebleven. Silvius laat daarbij in het midden of die lijndienst opnieuw vanuit de Eemshaven gaat varen. “Dat is op dit moment niet duidelijk.’’
Waarom ging het mis met HNL? Immers, de belangstelling voor de overtocht Eemshaven-Kristiansand was groot. Silvius zoekt de oorzaak voor het bankroet van de ferry deels in de voorbereiding van de lijndienst. Het financieren van de kosten was volgens hem een onderbelicht aspect. In de 17 maanden dat HNL voer, werd een omzet behaald van 65 miljoen met een verlies van 31 miljoen. “Aanzienlijke bedragen’’, zegt Silvius, “maar als je zo’n bedrijf begint weet je dat je de eerste twee jaar niet meteen winst gaat maken. Dus hoef je er niet van te schrikken dat je verlies lijdt.’’ De curator meent dat HNL onvoldoende heeft gekeken naar het dekken van de aanloopverliezen. “Dat is vanaf het begin een onderbelicht aspect geweest.”
Volgens informatie van Holland Norway Lines zijn 75.000 passagiers gedupeerd door het faillissement. Ze hebben geboekt en betaald, maar gaan niet met HNL op reis. Het precieze aantal zegt Silvius niet te kunnen benoemen. “Het is lastig daar grip op te krijgen.’’ De curator heeft een online platform, waar gedupeerde reizigers zich kunnen melden, bijna klaar. Dat platform moet de vorderingen gaan verwerken. Of de mensen die zich melden nog iets van hun geld gaan terugzien? “Ook daar kan ik moeilijk iets zinnigs over zeggen. Het hangt er vanaf hoeveel geld er uit de boedel komt. Maar het is wel realistisch om ervan uit te gaan dat ik mensen niet voor het volle pond schadeloos kan stellen.’’
De kosten van HNL liepen snel op. De MS Romantika werd voor 1 miljoen geleased van Tallink in Estland. Tallink vroeg daarnaast een waarborg van 4 miljoen. Enkele weken voor de eerste afvaart viel Rusland de Oekraïne binnen. De toch al dure brandstof voor het schip verdubbelde daardoor in prijs. Vanwege de oplopende tekorten klopte HNL in november 2022 bij de aandeelhouders aan. Want er moest ook geïnvesteerd worden in aanleg- en terminalfaciliteiten in de Eemshaven. Er werd ook wel iets aangelegd in de haven, zoals een ro-ro brug. “Maar ook daarvoor was niet voldoende geld. De miljoenen van de aandeelhouders werden vooral benut om de kosten te dekken. Daardoor kwam ook het vertrouwen dat een partner als Groningen Seaports had in HNL op losse schroeven te staan.’’ Dat HNL er uiteindelijk voor koos om te verhuizen naar eerst Cuxhaven en daarna Emden deed die relatie geen goed.
De partij die door wil starten met HNL moet volgens Silvius aan zeker drie voorwaarden voldoen: een boot hebben, een haven en geld. “Je moet werkkapitaal hebben om niet in dezelfde valkuil te belanden als die waar HNL in is beland.’’
- Twee partijen geïnteresseerd in mogelijke doorstart veerdienst Nederland-Noorwegen begin 2024. Foto HNL.