Uber betaalt A$ 271,8 miljoen (€ 164 Mio) aan compensatie in schikking met Australische taxi- en huurauto-ondernemers
Ride-sharing-gigant Uber stemt ermee in om de langlopende class action-rechtszaak in Australië na vijf jaar te schikken en taxi- en huurautochauffeurs en –ondernemers eindelijk de compensatie te geven die ze verdienen. Uber zal ongeveer A$ 271,8 miljoen (€ 164 Mio.) betalen als compensatie aan taxi- en huurautochauffeurs die verliezers waren toen het bedrijf “agressief” en “als piraten” de Australische markt betrad. Ruim 8.000 taxi- en huurautobezitters maken deel uit van de class action-rechtszaak die al in 2019 werd aangespannen.
Langzaam wordt duidelijk dat de begin- en ‘piratenjaren’ van het Amerikaanse bedrijf behoorlijk kostbaar worden met soortgelijke schikkingen, met onlangs een soortgelijke uitspraak in Brussel, waar ook de activiteiten van UberX werden veroordeeld, zij het tot nu toe zonder afspraak over compensatie. Uit de Uber Files, gelekte documenten die in 2022 zijn vrijgegeven, bleek dat Uber soortgelijke strategieën gebruikte om zich in bijna 30 landen te vestigen. In andere landen – zoals Groot-Brittannië – lopen soortgelijke omvangrijke rechtszaken of worden deze voorbereid. Hoofdklager Nick Andrianakis, voormalig taxichauffeur, zei dat de schikking een overwinning was voor de sector nadat deze door de acties van Uber was “gedecimeerd”.
De class action-rechtszaak tegen Uber zou naar verwachting vandaag, maandag, worden voortgezet bij het Hooggerechtshof van Victoria, maar rechter Lisa Nichols blies de bijeenkomst af nadat de ride-sharing-gigant had ingestemd met de schikking van A$ 271,8 miljoen. Het was de op vier na grootste class action in de geschiedenis van Australië en kwam na wat Maurice Blackburn Lawyers vijf ‘slopende’ jaren noemde sinds het proces begon namens meer dan 8.000 eigenaren en chauffeurs van taxi’s en huurauto’s.
Australische chauffeurs en taxi- en autoverhuurbedrijven verloren inkomsten en de waarde van hun vergunningen als gevolg van de agressieve start op de markt door Uber en het bedrijf probeerde hen bij elke gelegenheid compensatie te ontzeggen, zei Michael Donnelly, hoofdadviseur van Maurice Blackburn advocaten. Het bedrijf wist dat het illegaal van start ging in Australië en riep de regeringen vervolgens op om de wet te veranderen
Voordat de schikking definitief wordt uitbetaald, moet het Hooggerechtshof deze formeel goedkeuren. “Aan onze groepsleden in de Australische taxi- en huurautobranche: jullie verhaal is een Australisch verhaal”, zei Donelly vandaag tegen de rechtbank. “We runnen familiebedrijven die van generatie op generatie worden doorgegeven door vader en moeder. Ze waren de landingsplaatsen voor generaties nieuwe Australiërs in dit land die op zoek waren om economisch voet aan de grond te krijgen. Toen Uber naar de stad kwam, zeiden ze dat het spel uit was en dat het jouw beurt was om ontwricht te worden in de nieuwe economie, maar je wist goed van kwaad, legaal van illegaal te onderscheiden, en ondernam actie om jezelf te verdedigen.” Voor Uber was het traditionele motto: “Handel snel en maak dingen kapot.”
Uber gebruikte ook niet-geregistreerde auto’s met niet-geaccrediteerde chauffeurs in een (volgens de advocaten) “samenzwering met onwettige middelen”, waarbij toezichthouders werden misleid en autoriteiten geografisch werden geblokkeerd. Donnelly, hoofd van Maurice Blackburn Lawyers, zei dat deze schikking volgde op een vijf jaar durende juridische strijd waarin Uber “op elk punt van de zaak met hand en tand vocht”.
- Uber betaalt A$ 271,8 miljoen (€ 164 Mio.) aan compensatie in een schikking met Australische taxi- en huurauto-ondernemers. Foto 13Cabs.