Uber-chauffeurs in Londen protesteren en staken tegen Uber
In het Verenigd Koninkrijk heeft een vakbond voor vandaag opgeroepen tot een 24-uursstaking en een protest buiten het hoofdkantoor van Uber in Londen. De vakbond App Drivers and Couriers Union (ADCU), behartigt de belangen van Uber-chauffeurs.
Op initiatief van de ADCU houden Uber-chauffeurs vandaag een 24-urenstaking verzamelen zich vervolgens voor het kantoor van het Amerikaanse platform in Londen. ADCU dringt er bij Britse Uber-gebruikers op aan om zich solidair te verklaren en zich aan te sluiten bij actie wegens de onthutsende onthullingen in de Uber Files – 124.000 opmerkelijke documenten met zeer negatieve onthullingen over de activiteiten van het platform tussen 2013 en 2017. De vakbond eist van Uber hogere lonen en betere voorwaarden voor zijn chauffeurs en meer actie om de problemen aan te pakken die ook al in de Uber Files aan de orde zijn gesteld.
De schat aan de vele documenten die begin vorige week naar de Guardian werden gelekt en vervolgens werden gedeeld met het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) en internationale mediapartners, onthulde hoe Uber wetten heeft overtreden, de politie en medewerkers van vergunningverleners herhaaldelijk om de tuin leidde en in het geheim regeringen heeft beïnvloed. Uber heeft – zoals gebruikelijk – gereageerd door te zeggen dat “er geen verontschuldigingen zullen komen voor ons gedrag in het verleden dat duidelijk niet in overeenstemming is met onze huidige waarden. In plaats daarvan vragen we het publiek om ons te beoordelen op wat we de afgelopen vijf jaar hebben gedaan en wat we de komende jaren zullen doen.”
Maar de ADCU zei dat Uber niet ver genoeg was gegaan en zette flinke vraagtekens bij de reactie van het bedrijf op een historische uitspraak van het Britse Hooggerechtshof vorig jaar waarin werd vastgesteld dat chauffeurs geen zelfstandige ondernemers waren, maar werknemers (‘workers’ – een typisch Britse tussencategorie tussen zzp’ers en werknemers) die recht hadden op rechten zoals minimumloon en vakantiegeld. De ACDU speelde een sleutelrol in deze uitspraak en was ook nadrukkelijk betrokken bij gerechtelijke uitspraken in Amsterdam over ‘ontslag per algoritme.’
De vakbond zei dat Uber de uren van chauffeurs interpreteert als het moment waarop de taxi de passagier aan boord heeft tot het moment waarop de klant wordt afgezet. In plaats daarvan zou de periode wachttijden moeten omvatten, die volgens de ADCU tot 40% van de werktijd van de chauffeurs uitmaken. De tarieven moeten ook worden verhoogd tot £ 2,50 (€ 2,93) per mijl – dus € 1,95 per KM (plus 20p – € 0,23) per minuut, met een commissie voor Uber die niet hoger zou moeten zijn dan 15%, aldus de vakbond.
De Uber Files onthulden hoe het in San Francisco gevestigde bedrijf toegang kreeg tot vooraanstaande politici over de hele wereld terwijl het lobbyde voor belangrijke wijzigingen in de regelgeving om zijn activiteiten – die vaak niet binnen de geldende wetten vielen – mogelijk te maken. De ADCU zei dat Uber nog steeds een aanzienlijk “oneerlijk” lobbygewicht hanteert in het VK, inclusief regelmatige ontmoetingen met parlementsleden.
Onlangs riep de vakbond op tot het ontslag van Pierre-Dimitri Gore-Coty, nu het hoofd van bezorgbedrijf Uber Eats, wiens betrokkenheid bij het gebruik van ‘kill-switches’ (waardoor bij invallen door de politie lokale system op zwart gingen) en controversiële software (‘Greyball’) om wetshandhavers voor de gek te houden, werd onthuld in de Uber Files. Gore-Coty vertelde de Guardian dat hij “jong en onervaren was en zich te vaak liet leiden door superieuren met twijfelachtige ethiek”.
Uber houdt vol dat het ten goede is veranderd sinds de komst van Dara Khosrowshahi als CEO in 2017 leidde tot een herziening van de bedrijfscultuur van het bedrijf. Velen zetten daar hun vraagtekens bij. Zoals James Farrar, algemeen secretaris van de ADCU, ontkende de claim en zei dat chauffeurs “geen andere keuze hadden dan zich in te schrijven en de straat op te gaan”.
Een Uber-woordvoerder zei: “ADCU vertegenwoordigt een klein deel van de actieve chauffeurs bij Uber. Al meer dan een jaar is de vakbond GMB de stem van chauffeurs in het VK na onze historische erkenningsovereenkomst, die heeft bijgedragen aan de bescherming van nieuwe werknemers, inclusief vakantiegeld en toegang tot een pensioenplan.” Of de GMB, die verrassend snel een deal met Uber sloot, de belangen van de Uber-chauffeurs echt goed behartigt, is voor veel vakbondsleden een open vraag.
“Omdat de vraag na de pandemie is toegenomen, verdienen Uber-chauffeurs meer dan ooit – in het eerste kwartaal van 2022 verdienden ze gemiddeld £ 29,72 (€ 34,85) per uur, inclusief vakantiegeld, wanneer ze actief met de app werken. “De combinatie van een hoger inkomen, nieuwe beschermingen zoals vakantiegeld en een pensioen- en vakbondserkenning in het VK heeft ertoe geleid dat de afgelopen maanden meer dan 10.000 nieuwe chauffeurs zich bij Uber hebben aangemeld.”
- Uber-chauffeurs in Londen protesteren en staken tegen Uber. Foto ADCU.