Uber neemt opnieuw een Deens taxibedrijf over; Levert Denemarken het nieuwe marktmodel voor platformen?
In plaats van taxicentrales en taxibedrijven in veel landen te overtuigen om met het platform samen te werken – waarbij Uber dit als een win-winsituatie en niet (slechts) als een eenzijdige overname van bestaande taxiklanten – heeft Uber Technologies Inc. In Denemarken gekozen voor een nieuwe strategie. Het bedrijf neemt Dantaxi, het grootste Deense taxibedrijf, over van de particuliere investeerder Triton.
Met de overname zal het gecombineerde bedrijf, met zijn 3.500 chauffeurs, actief zijn in 78 van de 98 Deense gemeenten. Dantaxi-chauffeurs behouden hun bestaande contracten en profiteren van toegang tot Ubers bemiddelingstechnologie, vraaggeneratie en veiligheidsfuncties. Dantaxi werd in december 2018 overgenomen door Triton en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot marktleider in de Deense mobiliteitssector met zo’n 1.900 aangesloten voertuigen en een landelijke dekking.
Deze overname volgt op de overname van taxibedrijf DRIVR door Uber eerder dit jaar. Concurrent Bolt nam onlangs ook een Deens taxibedrijf (Viggo) over en is een samenwerking aangegaan met taxicentrale 4×27 in Kopenhagen.
De nieuwe combinatie bevestigt alleen in de laatste alinea van haar persbericht dat ze zich wil houden aan de Deense taxiwetgeving. Naast vergunningen voor taxi’s en chauffeurs, vereist de Deense taxiregelgeving tenminste een taxidaklicht voor elke taxi en stoelcontacten voor elke passagierszitplaats in de taxi. Deze moeten verbonden zijn met de taximeter en ritten mogen alleen worden gemaakt met een ingeschakelde meter. Taxi’s in Denemarken moeten ook aangesloten zijn bij een taxicentrale of taxibedrijf.
Uber reageerde: “De overname is in overeenstemming met de Deense taxiregelgeving. Dantaxi blijft de toegelaten taxi-exploitant en garandeert continuïteit en naleving, terwijl Uber optreedt als technologiepartner en de toegang en het gemak voor alle gebruikers verbetert. De investering van Uber onderstreept het vertrouwen op lange termijn in de Deense mobiliteitssector en in Dantaxi’s sterke netwerk van professionele chauffeurs en lokale leiders.”
Uber verzekert dat “gebruikers zullen profiteren van alle populaire functies van Uber, waaronder vooraf berekende tarieven en chauffeursinformatie, de mogelijkheid om geschatte aankomsttijden te delen met dierbaren en noodhulp in de app – of ze nu vanuit het centrum van Kopenhagen of een kleinere stad reizen. Belangrijk is dat ritten worden berekend op basis van gereguleerde Deense taxitarieven en worden weergegeven in de Uber-app voordat een passagier een rit aanvraagt.”
Zero-emissie blijft ook op de agenda staan. “Uber en Dantaxi zetten zich in voor een volledig elektrische toekomst in Denemarken. De bestaande elektrische vloot van Dantaxi en Uber’s doel om tegen 2030 een emissievrij platform in Europa te exploiteren, zullen de transitie van Denemarken naar groenere mobiliteit versnellen. Beide bedrijven zetten zich ook in voor toegankelijk vervoer en zorgen ervoor dat diensten zoals rolstoeltoegankelijke voertuigen in tal van Deense steden beschikbaar blijven.”
Carsten Aastrup, CEO van Dantaxi, zei: “De krachtenbundeling met Uber luidt een spannend nieuw hoofdstuk in voor Dantaxi. We delen een gemeenschappelijke visie op het leveren van duurzame en hoogwaardige vervoersoplossingen. Samen kunnen we passagiers een nog betere ervaring bieden en chauffeurs meer mogelijkheden in heel Denemarken. We danken Triton voor hun steun en kijken uit naar de toekomst. We blijven ons inzetten voor onze broodnodige lokale taxidiensten, het ondersteunen van onze chauffeurs en het trouw blijven aan onze Deense roots.”
Het is momenteel onduidelijk hoe de Deense taxibranche op deze fusie zal reageren. Tijdens de recente bijeenkomst van de Europese taxisector in de ERTA-meeting in Amsterdam vorige week, benadrukte de in Kopenhagen gevestigde taxicentrale 4×35 dat de snelle en uitgebreide uitbouw van de metro van Kopenhagen een grotere bedreiging vormt voor de centrale-activiteiten dan Uber: “Een rit met de metro van 3 euro is aanzienlijk goedkoper dan een taxi voor dezelfde afstand, die 30 euro kost.” De centrale – met een nieuwe CEO – is momenteel bezig met het herstructureren en uitbreiden van haar diensten en producten, het verder ontwikkelen van de app en het zich meer richten op het bedienen van haar zakelijke klanten en toeristen.
- Maurits Schönfeld, General Manager Noord-Europa bij Uber (links), en Carsten Aastrup, CEO van Dantaxi. Foto Via Ritzau/Dantaxi.