UITP: Toen de pandemie toesloeg daalde wereldwijd het metrogebruik met 40%
Metrosystemen over de hele wereld hadden tussen 2019 en 2020 met een daling van 40% van het aantal passagiers te maken. De Covid-19-pandemie veroorzaakte over de hele wereld lockdowns en netwerksluitingen. De cijfers zijn vrijgegeven door de International Association of Public Transport (UITP) in haar World Metro Figures 2021-statistiekoverzicht. Het overzicht biedt gegevens over een reeks belangrijke indicatoren voor stedelijke railsystemen over de hele wereld, zoals het aantal passagiers, het aantal lijnen, de lengte van het netwerk, het aantal stations en de omvang van de vloot. Sinds het laatste rapport in 2018 werd gepubliceerd, hebben 14 steden een nieuw metrosysteem geopend, waarmee het totaal aantal steden met een metro op 193 komt.
In 2019 vervoerden ’s werelds metro’s bijna 190 miljoen passagiers per dag, een stijging van 20% in vergelijking met vijf jaar eerder. Op regionaal niveau was de groei van het aantal passagiers tussen 2014 en 2019 het hoogst in Azië-Pacific (+44%), gevolgd door het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) (+21%) en Latijns-Amerika (+16%) . Europa en Eurazië noteerden een stijging van respectievelijk 9% en 3%. De groei in Noord-Amerika bedroeg in dezelfde periode minder dan 2%, een verandering ten opzichte van de daling die in de drie opeenvolgende jaren vóór 2018 werd opgetekend. In Europa groeide het aantal passagiers sneller dan de infrastructuur in de periode 2014-19.
Tokio bleef in 2019 en 2020 het drukste metronetwerk ter wereld, met respectievelijk 3,9 miljard en 2,6 miljard passagiers per jaar, gevolgd door Moskou en Shanghai. In 2019, vóór de Covid-19-pandemie, stonden er zeven steden uit Azië-Pacific in de top 10. Buiten de top 10 hadden vijf andere steden in 2019 een passagiersaantal van één miljard of meer: Londen en Parijs (1,5 miljard) , São Paulo en Shenzhen (1,2 miljard) en Singapore (1 miljard).
Het metroverkeer over de hele wereld werd zwaar getroffen door Covid-19. Van de top 10 drukste metro’s in 2019 verloor New York bijna twee derde van zijn passagiersvolume in 2020. Dit was de grootste daling zonder Delhi, dat in 2020 meer dan vijf maanden gesloten was. In andere steden uit de top 10 was de daling van het aantal passagiers tenminste 27%. De uitzondering was Shenzhen (-13%), waar de uitbreiding van het netwerk met een derde de relatief kleine daling van het aantal passagiers gedeeltelijk zou kunnen verklaren.
Wereldwijd daalde het jaarlijkse aantal reizigers tussen 2019 en 2020 met 40%. De regio die het meest werd getroffen, was Noord-Amerika (-63%). De daling lag tussen de 45% en 50% in Europa, Latijns-Amerika en MENA. De minst getroffen regio’s waren Azië-Pacific (-32%) en Eurazië (-39%).
Op 31 december 2020 hadden de 193 metrosystemen samen 731 lijnen met een totale lengte van meer dan 17.000 km en bijna 13.000 stations. Tussen begin 2018 en eind 2020 is ongeveer 3300 km nieuwe infrastructuur in gebruik genomen.
Chengdu betrad de rangen van de 10 langste metro’s en sprong meteen naar de vierde plaats. Guangzhou klom twee posities naar nummer vijf, terwijl Shenzhen drie posities steeg naar nummer zeven. Londen is het langste netwerk buiten Azië-Pacific en staat op nummer zes. Naast de steden in de top 10 waren er nog vijf metro’s met een lengte van meer dan 250 km: Delhi (345 km), Chongqing (343 km), Wuhan (338 km), Hangzhou (301 km) en Madrid (294 km). Het aantal metro’s langer dan 250 km is gestegen van 11 in 2017 naar 15 in 2020, waarvan acht in China.
De langste lijnen zijn te vinden in de regio Azië-Pacific (29 km) en MENA (27 km), terwijl de kortste in Europa en Latijns-Amerika (ongeveer 17 km) zijn. De gemiddelde afstand tussen stations is de langste in Eurazië en Azië-Pacific (ongeveer 1,5 km) en de kortste in Europa (1 km). De kenmerken van het Euraziatische netwerk vallen op doordat de regio de hoogste afstand tussen stations heeft en de op twee na laagste gemiddelde lijnlengte (20 km). Tegen het einde van 2020 waren er in 48 steden metro’s die met Grade of Automation 4 (GoA4) werkten. Volledig geautomatiseerde metro’s waren goed voor 10% van de nieuwe metro-infrastructuur in deze periode en 8 % van de totale metro-infrastructuur tegen eind 2020.
Volgens de UITP hebben veel netwerken sinds de pandemie een herstel van het aantal passagiers gezien. Maar er zijn maar heel weinig die het niveau van 2019 hebben bereikt. Ondanks de financiële uitdagingen blijven metro’s een cruciale rol spelen om steden leefbaar en duurzaam te maken.
- Top-tien metronetwerken op basis van reizigers (in mln). Gegevens: UITP.