V-tax, het grootste en oudste taxibedrijf van Gent is failliet
V-tax, het grootste en oudste taxibedrijf van Gent is failliet. Dat werd dinsdag bekend op een bijzondere ondernemingsraad van het bedrijf. Niet alleen de concurrentie van Uber speelt V-tax parten, maar ook de strengere regels die de Stad Gent oplegt. Vakbonden ACLVB en BTB-ABVV hopen nog op een doorstart. Want dat zou niet de eerste keer zijn. In 2006 ging het bedrijf al eens failliet. Voor de bijna honderd vaste werknemers van V-tax zit er niets anders op dan bang afwachten.
Gisteren, dinsdag, is op een bijzondere ondernemingsraad gemeld dat het grootste en oudste taxibedrijf van Gent de boeken neerlegt. Dat bevestigen de liberale vakbond ACLVB en het socialistische BTB-ABVV. “Voor ons is het nog koffiedik kijken wat de komende dagen brengen”, zegt Steven Steyaert van BTB-ABVV tegen de PZC. “We weten alleen dat V-tax woensdagochtend het faillissement zal aanvragen. Vanzelfsprekend doen we er als vakbonden alles aan om het personeel zo goed mogelijk te beschermen.”
V-tax, een monument in de Gentse en Belgische taxiwereld, is opgericht na de Tweede Wereldoorlog door André Martens. De V stamt van Volkswagen taxi. Na een aantal overnames en fusies met andere taxibedrijven groeide het bedrijf door de jaren uit tot het grootste taxibedrijf van Gent. Dat het bedrijf in slechte papieren zit heeft volgens Joeri Crispyn van ACLVB meerdere oorzaken.
“Enerzijds is er de steeds strenger wordende regelgeving van de Stad Gent. Men verplicht het bedrijf om over te schakelen op elektrische taxi’s. Maar daardoor kunnen we sommige ritten gewoonweg niet meer uitvoeren. Haal maar eens iemand op in een hotel in Gent om hem dan naar Aken te brengen. Dat gaat gewoonweg niet.”
Anderzijds is er de concurrentie van Uber, aldus Crispyn: “Zeker bij jongeren en zeker in de nacht doet dat de klassieke taxisector pijn. Al zouden we in theorie sterk genoeg moeten zijn om dat op te vangen. V-tax is een monument in Gent. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat oudere mensen nog buiten kunnen en durven te komen.”
Vooral de hogere verzekeringspremies voor hun wagens breken V-tax zuur op. “Zes maanden terug wenste KBC ons wagenpark niet langer te verzekeren”, zegt personeelsverantwoordelijke Koen Van Cauwenberghe. “De zaakvoerder ging op zoek naar een nieuwe verzekeraar, maar vond die niet. We moesten aankloppen bij het zogenaamde ‘tarificatiebureau’. Daar liggen de prijzen liefst 5 maal hoger. We schroefden ons aantal taxi’s terug van 45 naar 30 wagens”, gaat Van Cauwenberghe verder. “Maar het ging van kwaad naar erger. Gisteren, dinsdag, reden we nog met 16 auto’s rond. Het faillissement stond al een tijdje in de sterren geschreven.”
Toch hopen de vakbonden op een nieuwe start. In 2006 ging het bedrijf al eens failliet. Toen werd uiteindelijk een overnemer gevonden. “De sector zag er destijds echter heel anders uit”, weet Van Cauwenberghe. “Er was bijvoorbeeld nog geen sprake van Uber. Toch geloof ook ik in beperkte doorstart. Ook vandaag, woensdag, rijden onze taxi’s en werken onze dispatchers terwijl ze niet weten of ze betaald gaan worden. Zo zie je maar hoe hard het personeel met V-tax begaan is.”
- V-tax, het grootste en oudste taxibedrijf van Gent is failliet. Redactiefoto.