Vakbond ACV Openbare Diensten stak lont in het kruitvat bij De Lijn, en meldt nu uitslaande brand bij het Vlaamse ov-bedrijf
In een dit weekend verspreid pamflet borduurt de vakbond ACV Openbare Diensten voort op het bericht van afgelopen dinsdag waarin Jo Van der Herten, eerste verantwoordelijke sector vervoer, waarschuwt voor problemen bij de continuïteit van De Lijn, die nu al tot uitdrukking komen in het op grote schaal uitdunnen van de dienstregeling van het Vlaamse ov-bedrijf tot eind dit jaar: “Brand bij De Lijn! Beste leden, Vorige week stak ACV de spreekwoordelijke lont in het kruitvat door het chronisch bustekort onder de aandacht te brengen. Het zorgde voor een flinke schokgolf, niet in het minst bij De Lijn zelf.”
“Even een chronologie voor wie een en ander gemist heeft de voorbije dagen. In de loop van vorige week was er een overleg met de directie Techniek waar het in de marge ook ging over het acuut tekort aan rijwaardige bussen in een aantal stelplaatsen. Daags nadien komt ACV met haar bezorgdheid naar buiten. Op korte termijn is er onvoldoende instroom van nieuwe voertuigen te verwachten. Wil De Lijn op korte termijn niet helemaal kopje onder gaan, moet er dringend ingegrepen worden. De Lijn op haar beurt informeert vrijdag in de late namiddag de pers dat er over heel Vlaanderen structureel ritten zullen geschrapt worden. Wegens personeelstekort, volgens De Lijn. De achterliggende reden is dat men massaal bussen verschuift tussen stelplaatsen om op een aantal plaatsen de acute nood te lenigen.”
“Uit de overzichten die in de pers verschijnen blijkt dat overal geschrapt wordt in het aanbod. Dit werd – behalve in OT Mechelen – nergens toegelicht aan de afgevaardigden van het personeel. Terwijl dit plan al even klaarlag. Van voor het voornoemde overleg van vorige week in Mechelen. Het is zeer jammer dat De Lijn dit niet voldoende nodig achtte om over dit plan in gesprek te gaan. Onbegrijpelijk en niet bevorerlijk voor een zo nodig en goed sociaal overleg. Integendeel! Ons standpunt dat in sommige regio’s significant geschrapt zou worden werd door de persdienst van De Lijn ‘sterk overdreven’ genoemd. Terwijl op de laatste ondernemingsraad in Antwerpen vorige donderdag bevestigd werd dat… 20% van de diensten in Mechelen structureel zouden geschrapt worden.”
“Het probleem is dan wel aangekaart, het is verre van opgelost. Wij vrezen dat we nog maar aan het begin van de miserie zitten. Elke dag dat er geen bus bij komt, wordt het probleem groter. De Lijn weet dat. We eisen dan ook dat bevoegd minister Lydia Peeters per direct een objectieve analyse vraagt van de huidige stand van zaken en een objectieve prognose over de volgende maanden wat de evolutie van het huidige wagenpark van De Lijn betreft, rekening houdend met de beperkte capaciteit van de technische diensten. Deze analyse en prognose moeten dan duidelijk maken dat er heel snel ingegrepen zal moeten worden wil minister Peeters niet de geschiedenis in gaan als de minister die De Lijn tot stilstand bracht.”
“Er is op zeer korte termijn nood aan zuurstof voor De Lijn onder de vorm van snel beschikbare (diesel-)voertuigen. En of die nu gekocht, gehuurd, geleased of geleend worden zal het personeel en de reizigers worst wezen. Geen tijd meer voor getalm, beste minister, beste Vlaamse Regering. Tijd voor actie! Nu! Ook willen we via deze weg een duidelijke boodschap naar De Lijn sturen. Werknemers mogen door het schrappen van ritten geen financieel nadeel ondervinden. Wij zullen hier nauwlettend op toezien! We houden jullie verder op de hoogte!” Was getekend: Jo Van der Herten, eerste verantwoordelijke sector Vervoer ACV Openbare Diensten.
- Vakbond ACV Openbare Diensten stak lont in het kruitvat bij De Lijn, en meldt nu uitslaande brand bij het Vlaamse ov-bedrijf. Redactiefoto.