Vanaf 1 maart dagelijks roostertijden aanleveren in SFM-portaal
Werkgevers moeten in het SFM-portaal in ieder geval één dag van tevoren aangeven in wat voor dienst en op welke de tijdstippen chauffeurs zijn ingeroosterd, meldt vakblad Pitane Blue. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen maxflex en dienstblokken. De wijzigingen zijn terug te lezen in artikel 2.1.5 t/m 2.1.9 en 2.1.15 van de nieuwe cao Taxi en Zorgvervoer. In het kort komt het erop neer dat er vanaf 1 maart twee type diensten zijn, maxflex of dienstblokken.
De definitie van de verloonde tijd verandert per 1 maart 2022. Niet-betaalde onderbrekingen zijn dan verleden tijd. In plaats daarvan worden taxichauffeurs in een dienst zonder blokken betaald voor alle tijd waarin zij beschikbaar zijn voor werk. Een werknemer kan dus niet op één dag in diensten en in dienstblokken werken. Het type dienst en de tijden dienen daags vooraf aan SFM kenbaar te worden gemaakt via een portaal. Dit portaal is nog niet ontwikkeld.
“Kiest u voor dienstblokken dan dient u 100% van de diensttijd te verlonen maar kunt u meerdere dienstblokken per dag geven. Dit is afhankelijk van de omvang van het arbeidscontract, aldus de cao.” Tot het moment dat dit portaal in bedrijf wordt genomen hoeven bedrijven de type dienst en de diensttijden niet vooraf door te geven aan SFM maar moet dit wel uit de administratie blijken. De werkgever dient een inzichtelijke en deugdelijke administratie te voeren van de dagelijkse arbeidstijd van de werknemer. Uit deze administratie kan worden afgeleid op welke tijdstippen de dienst begint, eindigt en wordt onderbroken in die zin dat de werknemer niet ter beschikking van de werkgever staat. De ins en outs van de cao zijn hier op een rij gezet.
- Vanaf 1 maart moeten de dagelijks roostertijden voor chauffeurs aangeleverd worden in het (nusnog niet bestaande) SFM-portaal. Foto FNV.