Vele duizenden gedupeerde luchtreizigers wachten nog op geld van geannuleerde vlucht
Duizenden reizigers hebben nog altijd geen geld teruggekregen voor hun reis die niet doorging door corona. Vooral buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en platforms die vliegtickets verkopen keren maar niet uit. Dat blijk uit navraag van BNR bij drie grote claimorganisaties.
Zo’n 5.000 reizigers wachten op hun geld. Zij zijn voor enkele miljoenen euro’s gedupeerd. “Het lukt ze niet om dat geld terug te krijgen”, zegt Remco Kuilman van Aviclaim. “Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak onbereikbaar of ze verschuilen zich achter voucherregelingen.”
Vooral buitenlandse maatschappijen willen niet betalen, merkt Kuilman. “Het hoogste bedrag staat open bij Ryanair. Vanwege de lage ticketprijzen zijn dat de meeste gedupeerde passagiers die zich bij ons hebben gemeld.” Ook passagiers van Iberia en Royal Air Maroc krijgen moeilijk hun geld terug.
Dat geldt ook voor mensen die hun vliegtickets kochten via online platforms als Cheaptickets.nl. “Vaak is onduidelijk of het de tussenpersoon of luchtvaartmaatschappij is die moet uitbetalen. Het geld zweeft dan ergens tussen die twee”, zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl. Een luchtvaartmaatschappij betaalt dan bijvoorbeeld geld aan het tussenplatform, maar dat betaalt vervolgens niks terug aan de passagier.
Nederlandse maatschappijen daarentegen voldoen wel steeds vaker aan hun betalingsverplichting. Hoewel ook dat geld soms belandt bij een tussenplatform en daardoor niet bij de reiziger.
Wel riep de Consumentenbond vorige maand minister Mark Harbers (I&W) op om KLM en Transavia tot terugbetalen te dwingen. Het gaat om passagiers die via het failliete D-Reizen boekten. Zij staan nog altijd met lege handen. “De maatschappijen hebben reeds de teruggave van ticketkosten betaald aan D-reizen, maar D-reizen heeft die niet doorgestort naar de passagiers. De gelden zijn daarom verdwenen in het faillissement”, zegt Paul Vaneker van EUclaim.
Passagiers die nog geen gerechtelijke stappen hebben genomen moeten volgens BNR haast maken. Als zij de luchtvaartmaatschappij niet binnen twee jaar dagvaarden dan kunnen ze fluiten naar hun geld. De eerste claims verlopen deze maand.
- Vele duizenden gedupeerde luchtreizigers wachten nog op geld van geannuleerde vlucht. Foto Schiphol.nl