Vergunning voor tussen Brussel en Brussels Airport verleend; pas eind 2025-begin 2026 starten de werkzaamheden
De vergunning voor de node gemiste tramverbinding tussen Brussel en Brussels Airport is nu ook aan Vlaamse kant verleend. Voor de 400 meter aan Brusselse kant was dat al gebeurd. Dat heeft Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vrijdag bekendgemaakt. Pas eind 2025 of begin 2026 starten de bouwwerkzaamheden, die waarschijnlijk vier jaar zullen duren. Eerdere planningen voor de start van de bouw mikten op 2024. Nu volgt een aanbestedingstraject om een aannemer te zoeken. De nieuwe tram zal dus tegen 2029 à 2030 klaar zijn, meldt De Werkvennootschap, die het project coördineert. De tram heeft, volgens studies die De Werkvennootschap eerder liet uitvoeren, een potentieel van zo’n 10.000 reizigers per dag.
De tramlijn takt aan op de halte Eurocontrol van MIVB-tramlijn 62 en verbindt het NAVO-hoofdkwartier in Evere met de luchthaven in Zaventem. Met de nieuwe lijn zal een ritje van Brussel-Noord tot Brussels Airport zo’n 30 minuten duren, over een traject van 12 kilometer. Van die 12 kilometer liggen er al 8, de overige 4 moesten nog gebouwd worden. Opvallend is dat lijn 62 momenteel niet via Brussel Noord rijdt, maar net voor het station aftakt naar de Begraafplaats van Jette.
“Het is te zot dat we nog steeds geen tramverbinding hebben tussen Brussel en de luchthaven van Zaventem”, zegt minister Demir. “Daarom hakken we de knoop door om de ontbrekende schakels aan te leggen en eindelijk een vlotte verbinding te realiseren.”
“Dit is een belangrijke mijlpaal in een cruciaal dossier voor de interregionale mobiliteit van de regio Vlaams-Brabant en Brussel”, vindt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant. “Niet alleen zal de luchthaventram een verschil uitmaken voor de tewerkstelling van en naar Brussels Airport, ook de bedrijventerreinen errond, zoals in Machelen en Zaventem, zullen gemakkelijker bereikbaar zijn.” De tram heeft, volgens studies die De Werkvennootschap eerder liet uitvoeren, een potentieel van zo’n 10.000 reizigers per dag.
• Vergunning voor de tram tussen Brussel en Brussels Airport verleend; pas eind 2025-begin 2026 starten de werkzaamheden. Zo zou de tram over de Ring gaan. Simulatie Ney & Partners.