Verontwaardiging in het Noorden over leeghalen geldpot Lelylijn
Het nieuws dat het kabinet het geld van de Lelylijn wil gebruiken voor de Nedersaksenlijn zorgt in het Noorden voor verontwaardiging en teleurstelling. “Dit is handjeklap van de bovenste plank”, zegt Sieger Dijkstra, voorzitter van VNO-NCW MKB.
Woensdag werd bekend welke afspraken het kabinet heeft gemaakt tijdens de onderhandelingen over de voorjaarsnota. Een van de punten was dat de Nedersaksenlijn er komt. Hij wordt – ondanks de eerdere toezegging van staatssecretaris Jansen dit niet te doen – bekostigd met geld uit de reservering voor de Lelylijn. Het vorige kabinet had 3 miljard opzij gelegd voor deze spoorlijn. Die 3 miljard wordt nu niet alleen gebruikt voor de Nedersaksenlijn, maar ook voor andere projecten.
Het gebruiken van de voor de Lelylijn gereserveerde miljarden leidt tot verontwaardiging. Onder andere bij commissaris van de Koning in Groningen René Paas. “Je doet het Noorden geen plezier door de bank te beroven’’, zei hij tegen het Dagblad van het Noorden. Hoewel hij blij is dat de Nedersaksenlijn er komt, vindt hij dat dit niet ten koste zou moeten gaan van de Lelylijn. Want de Lelylijn, dat noemt hij het ‘allerbelangrijkste project.’
Ook VNO-NCW MKB Noord reageert met teleurstelling. “Dit is handjeklap van de bovenste plank”, zegt Sieger Dijkstra, voorzitter van VNO-NCW MKB. “Wij zien de waarde van de investeringen in de Nedersaksenlijn, de flessenhals bij Meppel en de sluis bij Kornwerderzand. Maar het voelt als wisselgeld als daar tegenover staat dat de miljarden die jarenlang waren gereserveerd voor de Lelylijn nu worden versnipperd over andere projecten.” Zowel Paas als Dijkstra wijzen op de motie die vorig jaar in de Tweede Kamer werd aangenomen. Toen werd uitgesproken dat het geld voor de Lelylijn nergens anders heen zou gaan. “Kennelijk werkt geheugen van het Kabinet selectief. Ze laten de regio in de kou staan.“
“Er is inderdaad politiek draagvlak, er wás een reservering van 3,4 miljard en het Noorden is er klaar voor. We moeten nu gezamenlijk druk blijven zetten op de verdere voortgang van de Lelylijn,” vult Agnes Mulder aan, directeur van VNO-NCW MKB Noord. “Daarvoor is nu meer dan ooit lef nodig.”
En ook vanuit de Groningse gemeenteraad zijn teleurgestelde reacties te horen, van D66 bijvoorbeeld. De D66-fractie zegt dat partijen als BBB en PVV ‘hun mond vol hebben van steun aan de regio.’ “Maar met deze keuze laten zij de regio juist in de kou staan. Daarmee ontnemen zij de regio de kansen die het verdient.”
De provincies Drenthe en Overijssel juichen het toe dat de Nedersaksenlijn – een rechtstreekse treinverbinding tussen Groningen en Enschede via Emmen en Ter Apel – er nu toch lijkt te komen. De provincies Groningen, Friesland en Flevoland reageerden juist teleurgesteld. Zij vinden het “onbegrijpelijk” dat geld verdwijnt uit de pot voor de Lelylijn, de beoogde spoorlijn tussen Noord-Nederland en de Randstad.
- Verontwaardiging in het Noorden over leeghalen geldpot Lelylijn; Tevredenheid in Groningen en Drenthe over aanleg van de Nedersaksenlijn (Groningen-Enschede). Illustratie Nedersaksenlijn.