Vlaamse steden en gemeenten kunnen vanaf nu strijden voor tweejaarlijkse titel ‘Meer Mobiele Gemeente/Stad 2022’; ov-haltes pas toegankelijk in 2030
Lokale besturen die inspanningen leveren om de mobiliteit in hun stad of gemeente toegankelijker te maken, kunnen zich vanaf vandaag kandidaat stellen voor de tweejaarlijkse prijs ‘Meer Mobiele Gemeente/Stad’. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters zal de prijs uitreiken op de themadag rond toegankelijke mobiliteit op 3 oktober.
“Op de themadag kunnen steden en gemeenten zich laten inspireren door concrete realisaties van andere lokale besturen. Daarnaast informeren we hen graag verder over het Masterplan Toegankelijkheid met tips & tricks. We hebben de ambitie om de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken. Mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich ook met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Het toegankelijk maken van haltes is hierbij cruciaal en daarvoor zal proactief samengewerkt worden met lokale besturen, hiervoor worden de nodige incentives voorzien”, aldus minister Peeters.
Om kans te maken op de vakjuryprijs moeten lokale besturen ten laatste op 15 juni een onderbouwd dossier indienen met de visie en realisaties rond toegankelijkheid binnen hun stad of gemeente. Er zijn 3 categorieën: kleine, middelgrote en grote steden of gemeenten. De winnaar in elke categorie krijgt een budget van 50.000 euro ter beschikking om te besteden aan een project rond toegankelijke mobiliteit. Daarnaast is er ook een publieksprijs, waarvoor het grote publiek vanaf eind juni online zal kunnen stemmen op zijn favoriete meer mobiele gemeente of stad.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, Inter en De Lijn slaan de handen in elkaar om op 3 oktober een themadag rond toegankelijke mobiliteit te organiseren.
Eind 2020 heeft minister Peeters haar ‘Masterplan Toegankelijkheid’ voorgesteld. Daarin staat dat 50% van de haltes van het kernnet en aanvullend net toegankelijk moet zijn tegen 2030, zodat ruim 70% van de reizigers kan rekenen op een toegankelijke rit. Tevens dienen alle Hoppinpunten 100% toegankelijk te zijn. Om meer toegankelijke haltes langs gemeentewegen te verkrijgen, lanceerde minister Peeters de projectoproep ‘Toegankelijke Haltes’, die kadert binnen het Masterplan. Er wordt onder meer 1,8 miljoen euro voorzien via een subsidies voor lokale besturen voor het toegankelijk maken van een halte of het aanleggen van een toegankelijke halte op hun grondgebied. Intussen hebben 39 lokale besturen het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ ondertekend en 27 steden en gemeenten tekenden in voor het coachingtraject waardoor ze voor de opmaak van hun actieplan worden ondersteund door Inter.
- Vlaamse steden en gemeenten kunnen vanaf nu strijden voor tweejaarlijkse titel ‘Meer Mobiele Gemeente/Stad 2022’; 70% ov-haltes toegankelijk in 2030. Foto De Lijn.