Vliegtickets binnen Europa worden door nieuwe EU-milieumaatregelen tussen de 20 euro en 50 euro duurder
Door de recente aanscherping van het EU Emissions Trading System (EU ETS), waarover de EU recent overeenstemming bereikte, en de verhoging van de accijnzen op tickets, gaan de prijzen van vluchten wellicht met 20 tot 50 euro omhoog. Tegelijkertijd zijn de accijnzen voor tickets omhoog gegaan. “De vraag naar vluchten neemt naar verwachting toe, terwijl het aantal uitstootcertificaten af zal nemen”, vertelt Stef Driessen, Sector Banker Leisure bij ABN Amro aan BNR.
“Uitgaande van de huidige situatie zorgt dit voor een opslag van 20 tot 50 euro per ticket. De vliegreis Schiphol-Barcelona wordt bijvoorbeeld 47 euro duurder. Voor Athene moet je uitgaan van een stijging van 56 euro. De tijd van spotgoedkope tickets komt achter ons te liggen, maar maatschappijen als Ryanair en EasyJet zullen blijven stunten met vliegtickets omdat het onderdeel is van hun marketingstrategie. Maar de kostprijs neemt fors toe.”
Deze prijsvechters zullen op verschillende manier omgaan met de prijsstijging, denkt Driessen. “Dit systeem geldt voor vluchten binnen Europa. Een vlucht van Amsterdam naar Turkije valt hier niet onder, dus wordt het voor prijsvechters nog interessanter om naar bestemmingen net buiten Europa te vliegen omdat ze deze extra kosten ontlopen.”
Of er door de hogere prijzen ook minder gevlogen zal worden, is nog maar de vraag. De hoop is vooral dat er wat bewuster wordt gevlogen, zegt Driessen. “In het algemeen is een vakantie het laatste waar op wordt bezuinigd, maar wellicht zal er meer worden gekeken naar langere verblijven in plaats van korte stedentrips.”
Het extra belasten van de luchtvaart zorgt wel voor een gelijk speelveld als het gaat om het gebruik van het vliegtuig, de trein, de auto of de bus, denkt Driessen. “Kerosine, de brandstof die de luchtvaart gebruikt, is sinds 1944 onbelast en dit levert een groot verschil op met andere transportmiddelen. Door de nieuwe milieumaatregelen wordt de last voor het milieu ook meegenomen in de prijs van een vliegticket.” Vooral dit verschil in belastingheffing wordt door touringcarondernemers vaak aangehaald om op de oneerlijke concurrentie tussen vliegen en vervoer per bus te wijzen.
TUI Nederland is alvast gematigd kritisch over de milieumaatregelen. “Als de opbrengst zou worden geïnvesteerd in schonere luchtvaart, dan zijn wij het daar mee eens”, zegt directeur Arjan Kers van de touroperator in het FD. “Maar nu gaat de opbrengst van de vliegtaks naar de Nederlandse schatkist en wordt onze sector duurder.” Reizen moet niet alleen voor de elite worden, waarschuwt de TUI-topman.
Kers ziet nog geen negatief effect op het aantal boekingen voor het komend vakantieseizoen. “De vakanties in Europa zijn nu al behoorlijk duur geworden, maar we zien tegelijk een enorme vraag naar zomervakanties voor 2023.” Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verwacht dat de interesse voor vakanties in eigen land onder Nederlanders dit jaar opnieuw zal toenemen ten opzichte van het laatste jaar voor de coronacrisis. Dat verwacht Kers op basis van zijn Internationale Vakantiemonitor. Onder meer de gestegen prijzen voor vakanties spelen mee in de keuze om bijvoorbeeld niet naar het buitenland te gaan.
- Vliegtickets binnen Europa worden door nieuwe EU-milieumaatregelen tussen de 20 euro en 50 euro duurder. Redactiefoto.