Volgende fase van Basisbereikbaarheid: Aanpassing van aanbod De Lijn vanaf 6 januari 2025
Op 6 januari 2025 voert De Lijn de volgende fase in van Basisbereikbaarheid, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. In deze fase zijn er wijzigingen in de vervoerregio’s Leuven, Mechelen, Vlaamse Rand, Kempen en Antwerpen. Ongeveer 10% van het netwerk wordt aangepast: het gaat om een mix van wijzigingen zoals nieuwe lijnen, nieuwe trajecten voor bestaande verbindingen, frequentieverhogingen en nieuwe lijnnummers, aldus De Lijn.
Er worden ook een aantal wijzigingen ingevoerd om bijvoorbeeld rekening te houden met aangepaste treinaansluitingen of met wegwerkzaamheden waarvoor een langdurig omleiding noodzakelijk is. Tot slot blijft de dienstverlening in sommige regio’s onder druk staan door een combinatie van een oververhitte arbeidsmarkt en een verouderd bussenpark waardoor De Lijn lokaal moet bijschakelen. De Lijn zal alle aanpassingen monitoren, evalueren en eventueel bijsturen waar nodig. Vanaf 15 november kan de reiziger via de website en app van De Lijn alle concrete informatie terugvinden en bekijken of er wijzigingen zijn aan zijn vertrouwde reisroute.
De Lijn brengt de principes van Basisbereikbaarheid verder in praktijk en legt het in een persbericht nog een keer uit:
Principe 1: efficiënter en vraaggericht – Met Basisbereikbaarheid wordt het netwerk vraaggericht: het wordt sterker op verbindingen waar er grote vraag is naar openbaar vervoer. Basisbereikbaarheid streeft zo naar een efficiënter gebruik van de bestaande middelen door zich te concentreren op de routes waar de vraag het grootst is. Daarnaast vult het nieuwe net gaten in het netwerk, door nieuwe of verbeterde verbindingen te creëren waar momenteel geen of te weinig openbaar vervoer beschikbaar is.
Principe 2: flexvervoer in heel Vlaanderen, duurzaam en inclusief – Op specifieke momenten en locaties waar het inzetten van een reguliere bus niet efficiënt is, komt flexvervoer. Zo komen er in de Kempen drie nieuwe flexgebieden bij vanaf januari. Dit nieuwe aanbod werd uitgetekend, beslist en wordt gefinancierd met het budget voor vervoer op maat dat elke vervoerregio toegewezen kreeg van de Vlaamse overheid.
Principe 3: Basisbereikbaarheid is een gelaagd netwerk, beter verbonden en gecombineerd – Basisbereikbaarheid is een gelaagd netwerk. De trein, tram en bus blijven vaste waarden en worden nu nog beter op elkaar afgestemd. Flexvervoer en deelsystemen zijn een goede oplossing voor het voor- of natraject van de verplaatsing met het openbaar vervoer. Basisbereikbaarheid heeft bovendien de ambitie om belangrijke attractiepolen zoals ziekenhuizen beter bereikbaar te maken.
Principe 4: logische lijnnummering – Tot slot streeft Basisbereikbaarheid naar een overzichtelijker netwerk waarbij de bediening van een specifieke lijn eenvoudig te begrijpen is aan de hand van het lijnnummer. Daarom maakt De Lijn van deze gelegenheid gebruik om nieuwe lijnnummers toe te wijzen. Een stadslijn met een hoge frequentie krijgt een enkel cijfer als lijnnummer. Streeklijnen, waarop je de hele dag kunt rekenen, krijgen twee cijfers. Functionele lijnen, zoals schoollijnen of lijnen die alleen tijdens de spitsuren rijden, krijgen drie cijfers. Tramlijnen worden voorafgegaan door het prefix ‘T’, of ‘M’ als ze ook ondergronds rijden. Snellijnen krijgen het prefix ‘X’ (van expresslijn) en nachtlijnen herken je aan het prefix ‘N’.
Aanpassingen om een meer betrouwbare dienstregeling te garanderen: De Lijn past in een aantal regio’s het aanbod aan om meer betrouwbaarheid van de dienstverlening te garanderen. We kampen al enige tijd met tekort aan personeel in bepaalde regio’s waar de arbeidsmarkt bijzonder krap is. Deze problematiek treft ook een aantal van onze exploitanten. Daarnaast is ons voertuigenpark verouderd en stromen nieuwe bussen erg laat binnen: intussen zijn de vertragingen bij de leveranciers opgelopen tot twee jaar. Dit betekent dat we soms niet alle ritten kunnen rijden door een ontbrekende chauffeur of een inzetbare bus.
De Lijn blijft verder inzetten op rekrutering en de verhoging van het aantal inzetbare voertuigen. In 2025 worden er ook ongeveer 200 nieuwe elektrische bussen geleverd en dankzij een extra investering van 400 miljoen euro zal De Lijn volgend jaar ook extra bussen kunnen bestellen. Maar deze ingrepen hebben tijd nodig en zullen de komende jaren pas hun vruchten afwerpen.
Daarom gaan we een aantal aanpassingen doen die de betrouwbaarheid van onze dienstverlening zullen verbeteren.
Communicatie voor reizigers: Alle aanpassingen zijn sinds vrijdag 15 november raadpleegbaar op de website en in de app van De Lijn. Reizigers kunnen als ze een datum in januari invullen, via de routeplanner controleren of er wijzigingen zijn in hun reisroute en, of ze nieuwe verplaatsingsmogelijkheden krijgen. Op de website van De Lijn (www.delijn.be/aanpassingen) vind je eveneens een overzicht van de wijzigingen per provincie. Er worden ook in de komende weken affiches voorzien aan de betrokken haltes en klanten zullen folders kunnen bestellen met een overzicht van de belangrijkste veranderingen voor hun regio.
- Volgende fase van Basisbereikbaarheid: Aanpassing van aanbod De Lijn vanaf 6 januari 2025. Redactiefoto.