Volvo Buses lanceert nieuw wereldwijd elektromobiliteitsplatform Volvo BZR Electric en nieuwe elektrische e-bus 8900 tijdens mega-evenement voor vaste klanten
Tijdens een tweedaags mega-event voor zo’n 400 Europese Volvo klanten in Gøteborg – waaronder ook een groot aantal trouwe Nederlandse en Belgische gebruikers – lanceerde Volvo Buses dinsdag een uitbreiding van zijn wereldwijde elektromobiliteitsaanbod voor stedelijk en inter-stedelijk openbaar vervoer. Op woensdag was er – na een korte rit met Volvo Buses’ autonome ‘Innovation Bus’ – als kers op de taart de primeur van de nieuwe Volvo 8900 Electric – een elektrische bus met lage instap voor stads-, intercity- en woon-werkverkeer. Ook kregen de bezoekers nóg een primeur: een kijkje in het nieuwe Volvo ‘heritage’-museum, ontmoetings- en conferentiecentrum ‘World of Volvo’ in het hart van de stad.
Volvo BZR Electric is een wereldwijd toepasbaar platform voor stads-, intercity- en woon-werkverkeer. Het wordt aangeboden in verschillende configuraties om de mogelijkheden voor efficiënt, duurzaam en winstgevend verkeer voor vervoerders over de hele wereld te maximaliseren. Elektrische Volvo-bussen met lage vloer zijn dagelijks actief in 25 landen en het nieuwe BZR Electric-platform moet voortbouwen op dat succes. Tijdens de tweedaagse conferentie waarin Volvo Buses uitgebreid de schijnwerper richtte op haar duurzame activiteiten stond het nieuwe chassis nadrukkelijk centraal op het conferentiehpodium.
“We hebben een stevige ambitie om onze inspanningen te versnellen om aan de wereldwijde vraag naar elektromobiliteitsoplossingen te voldoen. Daarom is het logisch om ons elektromobiliteitsaanbod uit te breiden met oplossingen voor intercity-, transit- en woon-werkverkeer,” trapte Anna Westerberg, president van Volvo Buses, de bijeenkomst ‘Today, tomorrow, together – Shaping the world we want to live in’ af. “De BZR Electric is een platform dat we wereldwijd aanbieden en dat wij kunnen aanpassen aan de uiteenlopende eisen van klanten overal. Het is weer een belangrijke stap voor ons in onze inspanningen om efficiënte en duurzame transportoplossingen te bieden – vandaag en in de toekomst”.
‘Multifunctioneel en veelzijdig’ is Volvo’s noemer voor het nieuwe e-platform. De Volvo BZR Electric is een chassis dat verkrijgbaar is met een hoge of lage instap, in twee- of drieassige configuraties, met een enkele of dubbele motoraandrijflijn. Het beschikt over een modulair energieopslagsysteem waarbij het aantal batterijen kan worden aangepast aan verschillende soorten activiteiten. De Volvo BZR Electric is gebaseerd op een gemeenschappelijke e-mobiliteitsarchitectuur van de Volvo Group. Dit betekent dat belangrijke componenten en subsystemen – deels afkomstig van Volvo Trucks – in grote volumes worden vervaardigd, wat een voordeel is als het gaat om het gezamenlijke gebruik van reserveonderdelen en de logistiek. Dit betekent op zijn beurt meer inzettijd voor de vervoerder.
Het BZR-platform is gebouwd voor toekomstige flexibiliteit. Het is ontworpen om versies mogelijk te maken voor zowel Bus Rapid Transit (BRT) als, later, touringcartoepassingen. Bij de lancering is het platform geschikt voor lengtes van 9,5 tot 15 meter, een maximaal gewicht van 27.500 kg en een trekvermogen tot 400 kW, oftewel 540 pk. In combinatie met de modulaire batterijopstelling tot 540 kWh is de Volvo BZR Electric geschikt voor de meeste toepassingen in uitgebreid stads- en streekvervoer.
“Elektromobiliteit is nog steeds een groeiende, snel evoluerende business, en bij Volvo Buses hebben we meer dan tien jaar aan ervaring uit de eerste hand verzameld, samen met klanten en partners. Met de lancering van de Volvo BZR Electric zijn we ervan overtuigd dat we nu een product en een compleet aanbod hebben dat een langetermijnoplossing zal zijn voor vervoerders over de hele wereld”, voegde Westerberg nog toe.
De Volvo BZR Electric wordt geleverd met alle actieve veiligheidssystemen van Volvo Bus. Deze omvatten verschillende veiligheidsvoorzieningen met speciale aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Een voorbeeld is het botsingswaarschuwingssysteem. Het reageert niet alleen op voertuigen, wat wettelijk verplicht is, maar ook op voetgangers en fietsers. De veiligheidssystemen overtreffen de nieuwe EU-regelgeving, evenals de wettelijke eisen van de meeste landen buiten de EU.
- Anna Westerberg: “De BZR Electric is een platform dat we wereldwijd aanbieden en dat wij kunnen aanpassen aan de uiteenlopende eisen van klanten overal. Redactiefoto.
- Het Volvo BZR Electric 6×2 LHD platform. Foto Volvo.