Volvo zet de geplande productie van de 9700- en 9900-touringcarreeks met het Spaanse Sunsundegui stop
Volvo Bus heeft naar verluidt besloten de productie van de touringcars 9700 en 9900 samen met het Spaanse Sunsundegui stop te zetten, aldus het Zweeds busvakblad Bussmagasinet.se. Daarin wordt ook verwezen naar uitspraken van de persdienst van Volvo Bus. De stap om zich terug te trekken uit de overeenkomst met Sunsundegui – die ruim een jaar geleden werd gesloten – wordt ook besproken in de lokale Spaanse media.
De samenwerking met de Spaanse carrosseriebouwer Sunsundegui, waarbij laatstgenoemde de carrosserieën voor de twee modellen onder Volvo-licentie zou gaan produceren, gaat volgens deze berichten niet door. De enige touringcar van de door Volvo Bus geleverde 9000-serie blijft de 9700 DD-dubbeldekker, die door Carrus in Finland wordt geproduceerd.
Deze samenwerking was onderdeel van een heroriëntering waarbij Volvo Bus afstapte van het leveren van complete touringcars en stads- en streekbussen, maar zich zou beperken tot het leveren van buschassis waarop de samenwerkingspartners een touringcar of stads- en streekbus volgens Volvo-ontwerpen zouden leveren. Voor stads- en streekbussen werd een partner gevonden in het Egyptische MCV.
Als reden voor het beëindigen van de samenwerking wat betreft de 9700- en 9900-modellen geeft Volvo Bus aan dat het partnerschap “een dermate hoge extra investering vergt dat het niet mogelijk is de samenwerking rendabel te maken“. Maar de samenwerking tussen Volvo Bus en Sunsundegui gaat in ieder geval verder, maar op een andere manier, stelt perswoordvoerder Joakim Kenndal in Busmagasinet.se: “We bieden ons chassis aan en Sunsundegui bouwt daarop zijn eigen carrosserie”.
Volgens het lokale medium Diario de Navarra – aangehaald in Sustainable Bus – had het parlement van Navarra in april een nieuwe financiële injectie van zes miljoen euro goedgekeurd, via een lening van Sodena, om – in de woorden die de regering van Navarra destijds gebruikte – de “levensvatbaarheid van het buscarrosseriebouwproject voor het merk Volvo” veilig te stellen.
Volgens Diario de Navarra had het Volvo-project met Sunsundegui een geschatte omzet van ongeveer 500 miljoen euro en “werd het als strategisch beschouwd voor de hele regio, aangezien de productie van de modellen 9700 en 9900 Sunsundegui in staat zou stellen zijn productiecapaciteit te verdubbelen tot 640 eenheden. en zijn personeelsbestand tot tussen de 650 en 800 werknemers uit te breiden. Daarop baseerde het ministerie van Industrie de toekenning van de nieuwste financiering voor de carrosseriebouwer via Sodena”. De productie zou naar verwachting al in 2024 van start gaan en de eerste modellen zouden in 2025 op de markt komen.
Kenndal voegde toe: “We hebben ook voortdurende gesprekken met enkele andere carrosseriebouwers, met wie we verschillende andere samenwerkingsprojecten hebben. Maar we voeren momenteel geen onderhandelingen over deze twee modellen”.
Volgens de Zweedse media is ‘veel productieapparatuur van Volvo verplaatst van de oude fabriek van Volvo Buses in Polen naar Sunsundegui in Navarra, Spanje. Het is momenteel onduidelijk wat er met deze apparatuur gaat gebeuren.”
De stop voor de Volvo 9700- en 9900-modellen geldt naar verluidt tot nader order. Volvo Bus stelt dat het op dit moment niet kan zeggen wanneer het de twee modellen weer kan aanbieden. De groep heeft al bestellingen ontvangen voor de nieuwe voertuigen met Sunsundegui-carrosserie, bestellingen die daarom momenteel worden geannuleerd.
- Volvo zet de geplande productie van de 9700- en 9900-touringcarreeks met het Spaanse Sunsundegui stop. Foto Volvo Bus.