Waddenveren: Twee concessies elk voor 15 jaar; duurzame e-schepen uiterlijk in 2040
Het ministerie verleent eind 2026 twee concessies: eentje tussen Harlingen en Vlieland en Terschelling en eentje van en naar Ameland en Schiermonnikoog. De concessies duren 15 jaar.
Een meerderheid in de Tweede Kamer voelde begin dit jaar wel wat voor een kortlopende veerconcessie voor Ameland en Schiermonnikoog. Het ministerie onderzoekt nu de mogelijke verplaatsing van de veerhaven van Holwert naar Ferwert, om de vaargeulproblemen van en naar Ameland voorgoed de baas te worden. Kamerleden wilden de nieuwe concessiehouder in die periode niet met ,,allerlei onzekerheden’’ opzadelen, sprak Kamerlid De Vries. Het ministerie kiest er, ondanks de lopende onderzoeken, wel voor om de concessie 15 jaar te laten lopen.
In die 15 jaar moet de vloot ook worden verduurzaamd, aldus het ministerie. De vloot moet minder CO2 uitstoten, daarom wil het Rijk elektrische boten. De nieuwe Doeksens en Wagenborgen hoeven nog niet meteen van het brandstof af: ze krijgen tot 2040 om hun CO2-uitstoot met tweederde te verminderen. Het ministerie kan wel van alles willen, maar heeft simpelweg niet genoeg stroom in de havens op de eilanden en aan de vaste wal om alle schepen op te laden. Deze ‘benodigde laadinfrastructuur’, aldus het ministerie, laat nog wel even op zich wachten.
- Waddenveren: Twee concessies – Ameland/Schiermonnikoog en Vlieland/Terschelling elk voor 15 jaar; duurzame schepen uiterlijk in 2040. Redactiefoto van Wagenborg op Lauwersoog.