Weer winst voor Uber met opmerkelijke stijging reclame-opbrengsten
Uber Technologies, dat in het tweede kwartaal weer winst heeft geboekt waarbij het aantal ritten nu al zes kwartalen op rij is gestegen met meer dan 20 procent, heeft in reclame-inkomsten een bijzondere extra inkomstenbron. Ook sloot het Amerikaanse Uber een opmerkelijke deal met het Chinese BYD voor de levering van 100.000 elektrische voertuigen. Dit net nu Europa zich meer onafhankelijk wil maken van de Chinese EV-producenten en importheffingen introduceert.
De Uber-omzet steeg met 16 procent op jaarbasis tot 10,7 miljard dollar. De bruto-boekingen stegen met 19 procent naar 40,0 miljard dollar. De afgegeven outlook ging uit van 38,75 tot 40,25 miljard dollar. De aangepaste EBITDA steeg met 71 procent naar 1,6 miljard dollar en de marge liep op van 2,7 naar 3,9 procent. Uber had een outlook afgegeven van 1,45 tot 1,53 miljard dollar. Netto verdiende Uber 1,0 miljard dollar in het tweede kwartaal. Dat is inclusief een meevaller van 333 miljoen dollar op investeringen. In het eerste kwartaal werd nog een verlies geboekt van 654 miljoen dollar, terwijl Uber in de voorgaande drie kwartalen wel winst maakte.
Uber verwacht dit jaar 1 miljard dollar omzet uit reclames in zijn apps en taxi’s. De advertentie-inkomsten van Uber groeien hard: vorig jaar haalde het bedrijf er zo’n 650 miljoen dollar mee op, aldus het reclamevakblad Adformatie. Dit jaar lijkt het bedrag te groeien naar 1 miljard dollar. Het tonen van advertenties in zijn smartphone-apps en op fysieke reclameschermen in Uber-voertuigen wordt big business voor Uber.
Uber ligt op basis van de cijfers van de eerste helft van het jaar op koers om die 1 miljard dollar aan te tikken, vertelde het bedrijf bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers. De mijlpaal van 1 miljard dollar uit advertentie-inkomsten is een langgekoesterde wens van het bedrijf; er wordt al jaren naartoe gewerkt.
De financiële groei is vooral te danken aan een uitgebreide advertentiestrategie. Sinds vorig jaar toont Uber niet-wegklikbare videoreclames in zijn apps, bijvoorbeeld na het bestellen van een rit (Uber) of eten en drinken (Uber Eats). Het bedrijf heeft ook fysieke advertentieschermen (formaat tablet) in geselecteerde auto’s opgehangen, die de passagier reclames met geluid voorschotelen tijdens de autorit. Een tijdlang bood Uber in grootstedelijke markten ook advertentiemogelijkheden op taxidaken. In dat segment lijkt geen groei meer te zitten.
- Weer winst voor Uber in tweede kwartaal en ook opmerkelijke stijging reclame-opbrengsten. Foto Uber/YouTube.