Werkgevers: ‘Staken in zorg- en leerlingenvervoer lost niets op nu er cao-akkoord ligt’; CNV Vakmensen: ‘De cao kan echt nog een stuk beter’
KNV Zorgvervoer en Taxi, de werkgevers in deze sector, roepen FNV op te stoppen met het organiseren van stakingen in het leerlingen- en zorgvervoer. De stakingen werken volgens KNV contraproductief, schaden het imago van de branche en leveren de kwetsbare reizigers die gebruik maken van het zorgvervoer stress en een hoop ongemak op. “Staken is een recht en dat betwist ik ook niet, maar ik zet wel vraagtekens bij een staking wanneer er een cao-akkoord ligt,” stelde KNV-voorzitter Bertho Eckhardt over de stakingen. “Hopelijk komt FNV ook weer aan boord.”
Volgens de werkgevers waren de stakingen van afgelopen woensdag landelijk gezien beperkt. De gevolgen van de staking vielen daarom mee, hoewel er regionaal verschillen waren. Toch was er in enkele regio’s sprake van, wat KNV ‘overlast’ noemt. Volgens de werkgevers staakte landelijk gezien nog geen 2 procent van de medewerkers. Door goede communicatie met opdrachtgevers en gebruikers kon die overlast veelal tot het minimum beperkt blijven. Daar waar grotere groepen medewerkers staakten, vielen er ritten uit. De staking verliep zonder incidenten. Dat de staking landelijk gezien meeviel, laat onverlet dat het uitvallen van ritten voor betrokkenen vaak grote gevolgen heeft.
Afgelopen dinsdag sloten de werkgevers met CNV Vakmensen een akkoord over een nieuwe cao met een looptijd van anderhalf jaar ingaande op 1 januari 2023. Centraal in de cao staat een loonsverhoging van 8% en met ingang van 1 januari 2023 en nog eens 4% per 1 januari 2024. Ook verandert de doorbetaling bij ziekte en wordt de pauzeregeling aangepast.
KNV roept FNV Zorgvervoer en Taxi op om de blik op de toekomst te richten. Eckhardt: “We hebben flink in de richting van de vakbondseisen bewogen, terwijl ook de werkgevers met de rug tegen de muur staan door de gestegen inflatie, hoge brandstofkosten en de nasleep van corona. CNV heeft dit ingezien en geoordeeld dat de blik nu op de toekomst moet. Zij nemen hun verantwoordelijkheid. Hopelijk sluit FNV zich hierbij aan, maar tot nu toe krijg ik eerder de indruk dat men zich voor de eigen achterban wil profileren door onrealistische eisen te stellen aan ons. Dat heeft geen zin.”
“Je punten maar blijven herhalen en daarbij het vervoer van kwetsbare groepen hinderen werkt nu alleen nog maar contraproductief,” voegde de KNV-voorzitter daar aan toe. “Uiteindelijk is er in dit akkoord sprake van een bovengemiddelde loonstijging ten opzichte van andere sectoren in Nederland. Dit eindresultaat doet recht aan zowel de belangen van de werknemers als de werkgevers.”
Het kan geen kwaad, na de uitdaging van de werkgevers aan het adres van FNV, nog eens aan de opmerkingen van cao-partij CNV Vakmensen in een persbericht na het beëindigen van de onderhandelingen te herinneren: “De cao kan echt nog een stuk beter.”
“Veel kwetsbare mensen zijn afhankelijk van het taxivervoer, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs of naar zorginstellingen,” aldus de vakbond. “Die mogen niet onnodig de dupe worden van een cao-conflict tussen werkgevers en werknemers. We dringen er wel bij de werkgevers op aan om alles op alles te zetten om de cao naar een hoger niveau te tillen. Het kan echt nog een stuk beter. Het is ook hard nodig om werknemers voor deze sector te behouden. Dat wordt dus wat ons betreft de opdracht voor de volgende cao-onderhandelingen.”
- Werkgevers: ‘Staken in zorg- en leerlingenvervoer lost niets op nu er cao-akkoord ligt’; cao-partij CNV Vakmensen: ‘De cao kan echt nog een stuk beter’. Foto CNV Vakmensen.