Werkgevers streekvervoer (VWOV) teleurgesteld: ‘Staken met dit bod op tafel is onbegrijpelijk’
De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV – Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz) zijn teleurgesteld in het verloop van de onderhandelingen over de cao Openbaar Vervoer van afgelopen nacht. De vakbonden hebben het overleg afgebroken, ondanks een loonbod van 8% vanaf 1 januari 2023 voor een cao met een looptijd van 1 jaar. Het totale bod van de werkgevers, inclusief andere (overheids)maatregelen, staat gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11%. De VWOV zegt graag opnieuw aan tafel te willen.
Dat het FNV leden oproept om met dit bod te gaan staken wil er bij de werkgevers niet in. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We hebben een bovengemiddeld hoog loonbod gedaan. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen van cao-lonen de afgelopen periode en wat er in de vervoersector gebeurt. Ons loonbod van 8% voor 2023 is méér dan gemiddeld in Nederland. Daarnaast nemen wij de volledige kosten voor onze rekening van een regeling, een generatiepact, waar medewerkers in het streekvervoer gebruik van kunnen maken vanaf 63 jaar, waarbij een medewerker 60% werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt.”
De VWOV speelt de bonden de zwarte piet toe: “Vakbonden zijn weggelopen na het laatste voorstel van de werkgevers en hebben het overleg afgebroken. Kagie: “Er is niet eens geschorst na ons laatste voorstel.” De werkgevers geven aan dat qua loon de grens van het haalbare bereikt is. Kagie: “De sector staat zwaar onder druk, en is corona niet te boven. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. Dan komt de continuïteit van het ov in gevaar, daar is niemand bij gebaat. De reizigersaantallen zijn sinds corona nog niet op het oude niveau en dit jaar krijgen we nauwelijks nog steun van de overheid. Maar we willen in gesprek blijven om er samen uit te komen.”
De VWOV verbaast zich over de opstelling van de bonden: “De overheid neemt ongekende maatregelen die de inflatie flink dempen en de koopkracht verbeteren. Een modaal inkomen stijgt door de overheidsmaatregelen met 3,7%, voor lagere inkomens is dat nog meer. De geboden 8% loonsverhoging in 2023 en de extra maatregelen betekenen een forse stap voor medewerkers in de sector en samen met de overheidsmaatregelen een flinke vooruitgang in het salaris. Een buschauffeur in de hoogste loonschaal verdient gemiddeld inclusief toeslagen na deze stijging van 8% een salaris 4.300 euro bruto. Dit komt neer op ongeveer 27 euro per uur. De functie van buschauffeur is op MBO-2 niveau.” De werkgevers verwachten dat de stakingsbereidheid bij de FNV-leden “met dit loonbod op tafel” mogelijk lager is dan in de laatste staking, waarin (met regionale verschillen) 70 tot 80 procent van de bussen reed.
- Werkgevers streekvervoer (VWOV) teleurgesteld: ‘Staken met dit bod op tafel is onbegrijpelijk’. Illustratie VWOV.