Zaanstad wil strenger toezicht op correct gebruik doelgroepenvervoer
De gemeente Zaanstad gaat sinds de start van het nieuwe contract voor het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) en Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) op 1 augustus in overleg met dagbestedingslocaties en andere veel gebruikte bestemmingen om te bespreken welke mogelijke alternatieven er voor dit vervoer zijn, schrijft Zaanstad Nieuws. Vanaf 1 augustus neemt Noot Personenvervoer deze ritten over.
“Ons is gebleken dat het voor reizigers niet altijd duidelijk is welke vervoersvoorziening zij het beste kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een medisch bezoek,” liet het college de gemeenteraad weten. “Als instanties en reizigers gebruikmaken van de juiste regelingen, voorkomt dat onnodige kosten binnen het AOV/CVV-contract voor rekening van de gemeente.” Benadrukt wordt dat “iedereen gebruik kan blijven maken van het AOV/CVV, net als nu”. Wel gaat de gemeente “communiceren met de reizigers welke alternatieven er zijn voor het AOV/CVV”.
Actieve gebruikers van het doelgroepenvervoer hebben onlangs een informatiepakket ontvangen met daarin een nieuwe vervoerspas en een brochure met de spelregels. Die riepen bij een aantal instellingen voor dagbesteding en bij reizigers vragen op. Vandaar dat er een uitlegbrief naar de raad is gegaan. Het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) is bedoeld voor sociaal recreatief vervoer van mensen met een indicatie op grond van de Wmo voor mensen die niet meer zelf kunnen reizen, geen mensen in hun omgeving hebben die kunnen helpen en die daardoor niet meer mee kunnen doen aan sociale activiteiten. Het AOV biedt reizigers de mogelijkheid om in een straal van 25 kilometer (23 km op de website van de gemeente) vanaf het woonadres te reizen, aldus de uitleg. Het AOV is dus in principe niet voor vervoer naar werk, school, medische afspraken of dagbesteding en gebruikers mogen er jaarlijks maximaal 1500 kilometer mee reizen. “Als vangnet is er het CVV.”
Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) maakt deel uit van de AOV-overeenkomst en is “een open systeem waar alle inwoners van Zaanstad gebruik van kunnen maken waar het Openbaar Vervoer beperkt beschikbaar is”. In de informatiebrief naar de raad staat dat “Het CVV ook toegankelijk is voor rolstoelgebruikers.” Maar op de gemeentewebsite is de doelgroep teruggebracht tot “inwoners van de gemeente Zaanstad met een beperking”. Per rit kan maximaal 23 kilometer worden afgelegd tegen een verlaagd tarief. Daarna moet het hogere tarief van de vervoerder worden afgerekend. De gemeente laat op haar website alleen nog de tarieven van de huidige vervoerder Bios zien.
Voor ritten van 25 kilometer of meer vanaf het woonadres is er Valys als alternatief voor het AOV. Valys is er voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio willen maken. De opdrachtgever hiervoor is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Reizigers krijgen hiervoor 700 kilometer reisbudget per jaar. Naast Valys Basis, het taxivervoer van deur tot deur, zijn er ook verschillende mogelijkheden om de taxi te combineren met de trein. Wegens personeelstekorten is momenteel echter sprake van langere aanmeldingstermijnen die gelden tot eind oktober.
- Zaanstad wil strenger toezicht op correct gebruik doelgroepenvervoer.