Zeeuws Vervoersplan 2025 zou in een referendum sneuvelen
Als ze er een referendum van zouden maken, zou het Vervoersplan 2025 van de provincie Zeeland niet doorgaan. Dat blijkt uit een opinieonderzoek dat bureau GfK in opdracht van Omroep Zeeland heeft uitgevoerd. De kritiekpunten? Het is niet geschikt voor oude mensen en is vooral bedoeld om te bezuinigen in plaats van te verbeteren. Drie op de tien Zeeuwen verwachten dat het plan méér gebruikers naar het openbaar vervoer trekt. Een veel grotere groep, bijna de helft, denkt dat het plan niet gaat werken. De rest is neutraal.
Alle Zeeuwse media besteedden de afgelopen maanden veel aandacht aan de grootscheepse reorganisatie van het busvervoer in Zeeland met ingang van 2025. Maar kenden de geënquêteerden het plan? Misschien niet, en daarom hebben de onderzoekers uitleg bij de vragen gegeven. Het blijkt dat sommige bevolkingsgroepen wat positiever zijn, anderen juist negatiever. Jonge mensen tussen de 18 en 35 zijn nog het meest positief van allemaal, maar ook die voorstanders komen nog niet boven de 45 procent van het totaal uit.
De mensen tussen de 34 en 65 jaar, hoger opgeleiden en Zeeuws-Vlamingen hebben het minste vertrouwen in het nieuwe plan. Daar zijn de aandelen ‘gedeeltelijk of helemaal tegen’ zelfs groter dan de helft van die bevolkingsgroep.
De provincie Zeeland gaat het busvervoer vanaf 2025 anders organiseren. Er komen langs de doorgaande weg per gemeente een paar OV-knooppunten, zogenaamde hubs, van waaruit de bussen vertrekken. Busreizigers kunnen desgewenst met een buurtbus, flextaxi of WMO-vervoer naar de hub reizen.
Reizigers dienen dit te regelen met behulp van een app. Je kunt ook rechtstreeks naar de hub met ander eigen vervoer. Iedere hub krijgt een overdekte fietsenstalling en een oplaadpunt. Bussen worden kleiner en minder vervuilend.
Aan de voorstanders van het plan is de vraag gesteld: wat zijn volgens jou de voordelen ervan? Meer dan de helft antwoordt dat ze verwachten dat er straks geen (bijna) lege, grote bussen door de provincie hoeven te rijden. Want de bussen worden afgestemd op de vervoersvraag.
Uit de antwoorden op deze vraag blijkt ook waarom jongere mensen vaker voorstander zijn van het nieuwe plan. Want het argument ‘makkelijker om met een app de reis te regelen’, dat bij de gemiddelde Zeeuw op de derde plaats staat, staat bij jongere
Zeeuwen die wat ouder zijn, zijn blij dat de bussen wat voller worden en het openbaar vervoer naar kleine dorpen op deze manier wordt gered. Dat de bussen vanaf 2025 schoner en minder milieubelastend worden, is voor mannen een belangrijker argument dan voor vrouwen.
Andersom is aan de tegenstanders van het plan gevraagd wat hun argumenten daarbij zijn. Het grootste struikelblok van het hele plan (althans, volgens de mensen die er kritisch tegenover staan) is de app waarmee je een reis moet gaan plannen. Zoiets is niet geschikt voor oudere mensen. Minder mensen, maar nog steeds ongeveer de helft van de tegenstanders, ziet in het plan geen verbetering, maar een manier van de provincie om op het openbaar vervoer te bezuinigen. Maar volgens het provinciebestuur kunnen de kosten gelijk blijven. Wel is het zo dat de provincie naar eigen zeggen er alles aan doet om te besparen. De bussen worden niet alleen kleiner, maar er moet ook meer samengewerkt worden. Bijvoorbeeld door een slimme combinatie met WMO-vervoer.
Het panelonderzoek door bureau GfK is in januari uitgevoerd. Er hebben 1.468 Zeeuwen van achttien jaar en ouder aan deelgenomen. Ze zijn naar geslacht, leeftijd, opleiding en regionale spreiding representatief te noemen voor de hele Zeeuwse volwassen bevolking, maar wel met een betrouwbaarheidsmarge van enkele procenten. De resultaten van het onderzoek zijn hier te downloaden.
- Zeeuws Vervoersplan 2025 zou in een referendum sneuvelen. Foto Connexxion.