Zijn reizigers wel veilig op metrostation Amsterdam Noord?
Een steekpartij tussen 12-jarigen, een omgeving van bouwputten en hoogbouw en een uitgestorven stationshal, zonder winkels of horeca: metrostation Noord in Amsterdam roept bij veel mensen een unheimisch gevoel op. Opstartproblemen, vindt burgemeester Halsema. Andere betrokkenen twijfelen. De Amsterdamse stadskrant Het Parool vraagt zich af of metroreizigers echt wel veilig zijn op het station.
Het is alweer drieënhalf jaar geleden dat de Noord/Zuidlijn begon te rijden en nog altijd wil het maar niet gezellig worden op metrostation Noord. Behalve ’s avonds laat is het ook midden op de dag vaak stil. Het unheimische gevoel wordt versterkt door de leegstand in twee van de vier hoeken van de stationshal. Beneden zijn nog geen winkels en voorbij de hoofdingang wachten alleen een gapende leegte, een fietsenstalling en een P+R-terrein aan het einde van een honderd meter lange tunnel.
De geweldsincidenten waarbij kinderen waren betrokken en de desolate sfeer roepen de vraag op of het wel pluis is op het metrostation. Burgemeester Halsema was onder de indruk van de incidenten. Ze gaat bij de GVB-directie aankaarten of maatregelen, al dan niet tijdelijk, mogelijk zijn. Ze denkt bijvoorbeeld aan de geïsoleerde plek die de opwaardeerautomaten voor de ov-chipkaart hebben gekregen. Het voelt niet fijn om daar je portemonnee tevoorschijn te halen, merkten de ouders op. Halsema ziet Noord verder als ‘een nieuw station waar te weinig sociaal leven is’. “Daardoor wordt het een aantrekkelijke omgeving voor straatroven.” Het zal snel beter gaan als het hier drukker wordt, verwacht de burgemeester. “Ik zie het als opstartproblemen. Op Centraal Station zijn ook gangen waar je niet alleen doorheen wilt lopen. Maar je loopt er ook nooit alleen.”
De wijkagent herkent uit gesprekken met omwonenden dat het station als kil wordt gezien. Dat er weinig winkels zijn en jongeren rondhangen geeft een onveilig gevoel. Maar de politie ziet dat niet terug in een hoog aantal incidenten, al zijn dat er in 2021 wat meer geweest dan in de jaren daarvoor.
Ook volgens het GVB is het niet mogelijk om voortdurend toezichthouders op het station te hebben. “Er is toezicht op momenten dat wij weten dat het nodig is, als de scholen uitgaan bijvoorbeeld,” zegt een woordvoerder. “Voor ons springt station Noord er niet erg uit.”
Corona heeft er natuurlijk wel ingehakt. In de eerste week van deze maand lag in station Noord het aantal instappers op een gemiddelde werkdag meer dan een derde lager dan twee jaar terug. In twee van de drie lege winkelruimtes in het station wordt dit voorjaar een foodcourt in gebruik genomen waar reizigers, maar ook uitgaanspubliek op weg naar de nabijgelegen bioscoop, tot tien uur ’s avonds kunnen aanschuiven voor een snelle hap. Mét een wc die ook door reizigers kan worden gebruikt.
Het heeft veel voeten in de aarde gehad om huurders te vinden voor de winkelruimtes in het station, zegt Alexander ten Have, die bij GVB gaat over de ‘stationsontwikkeling’. De laatste lege winkel is ook nog niet zomaar gevuld. Nieuwe winkels brengen leven in de brouwerij, maar ondernemers willen zeker weten dat er genoeg klanten komen. “Het is een beetje een kip-of-eiverhaal. Daarom waren we blij dat Albert Heijn hier wel vanaf dag één wilde zitten,” zegt Ten Have.
Rond Station Noord worden de komende jaren nog honderden woningen gebouwd die het metrostation drukker zullen maken. In de directe omgeving zijn de afgelopen jaren al twee woontorens met huurwoningen opgeleverd met even verderop nog een groot studentencomplex. Het komende jaar volgen nog eens drie woontorens met zo’n achthonderd woningen. De nieuwbouw zal het gebied levendiger maken, verwacht de gemeente.
- Zijn reizigers wel veilig op metrostation Amsterdam Noord? Foto TU Delft.