Zwitsers Federaal Hooggerechtshof blokkeerde Uber afgelopen week; inmiddels werkt het platform weer
De Uber-app in Genève lag ongeveer een week stil. Het Zwitsers Federaal Hooggerechtshof blokkeerde de app omdat Uber illegaal bezig zou zijn. Volgens de uitspraak, die een eerder vonnis van een lagere rechtbank bevestigde, zouden de chauffeurs in dienst moeten zijn van Uber BV. Maar vrijdag bereikten Uber en de afdelingen Economie en Arbeid van de stad Genève een akkoord. De app is nu weer actief.
Sinds het Zwitserse Federale Hooggerechtshof het verbod op de Uber-app handhaafde, mocht Uber geen ritten meer doorgeven in Genève. Daardoor zaten veel Uber-chauffeurs ineens zonder inkomen. Ze waren niet ‘werkloos’ in de traditionele zin, zoals afgelopen week in veel Zwitserse media werd verkondigd, omdat ze geen werknemers van Uber zijn, maar slechts zelfstandige ondernemers.
Maar dat is precies waar het juridische geschil over gaat: de kantonale autoriteiten van Genève erkenden deze onafhankelijkheid niet, maar verbood de app zolang Uber zijn zelfstandige chauffeurs niet classificeert als werknemers en dus onder meer ook sociale zekerheid betaalt. De zaak eindigde voor het Federale Hooggerechtshof, dat ten nadele van Uber vonniste net als de lagere rechtbank eerder.
Vrijdag vond een ontmoeting plaats tussen vertegenwoordigers van de Geneefse autoriteiten en het Zwitserse Uber-management. Het bereikte akkoord betekent dat Uber zegt zich te houden aan de wet, zoals beslist door het Hooggerechtshof. Als tegenprestatie werd het verbod op de activiteiten van Uber opgeheven.
Concreet zet Uber zich in om zijn chauffeurs als werknemers te behandelen en het kantonale minimumloon na te leven. Maar omdat de beslissing van het Federale Hooggerechtshof met terugwerkende kracht van toepassing is vanaf oktober 2019, schat de Zwitserse vakbond Unia dat Uber honderden miljoenen franken aan sociale zekerheidsbijdragen zal moeten terugbetalen die het ten onrechte heeft ingehouden.
Jean-Pascal Aribot, CEO van Uber Zwitserland, vertelde de media dat ze zelf geen chauffeurs zouden inhuren, maar dat die de kans zouden krijgen “werknemers te worden van onafhankelijke Zwitserse partnerbedrijven”. Deze partnerbedrijven zijn geregistreerd als vervoerbedrijven onder de Geneefse Taxiwet. Deze aanpak doet sterk denken aan het Duitse model, waar veel grote steden al geruime tijd samenwerken met een algemene aannemer om een door Duitse rechtbanken opgelegd Uber-verbod te omzeilen. Toen een dergelijk bedrijf in een van deze steden haar vergunning kwijtraakte, werd het personeel dat daar werkzaam was direct ontslagen.
In Genève is het nog onduidelijk hoeveel van de voordien zelfstandige Uber-chauffeurs ook daadwerkelijk een dienstverband willen. Uber wijst er zelf op dat de overgrote meerderheid van de chauffeurs, zowel in enquêtes als in een petitie, duidelijk de wens hebben uitgesproken om onafhankelijk te blijven, hun flexibiliteit te behouden en eigen baas te blijven, aldus het bekende, veelal door het platform zelf geregisseerde refrein. Het bedrijf verwacht dan ook dat niet alle chauffeurs ervoor zullen kiezen om in loondienst te gaan.
- Zwitsers Federaal Hooggerechtshof blokkeerde Uber afgelopen week; inmiddels werkt het platform weer. Foto Taxiphone Genève.