De veerdienstsector in Nederland dringt (nogmaals) en met nadruk aan op een speciaal veerdienstvaarbewijs
De veerdienstsector pleit al langere tijd voor een speciaal veerdienstvaarbewijs, dat rekening houdt met de specifieke aspecten van deze sector. Na juridisch en beleidsmatig groen licht vanuit het ministerie is zelfs al begonnen met de daadwerkelijke ontwikkeling daarvan. Dit is van groot belang voor de sector, omdat adequaat opgeleid personeel ook voor deze sector van groot belang is.
Het reguliere Groot Vaarbewijs is onvoldoende toegesneden op de specifieke aspecten van veerdiensten. De ontwikkeling van een speciaal veerdienstvaarbewijs komt daarmee de veiligheid en de kwaliteit ten goede, en ontlast bovendien de overspannen binnenvaart-arbeidsmarkt. Maar de De Richtlijn beroepskwalificaties binnenvaart (EU 2017/2397) lijkt nu roet in het eten te gooien.
In haar kamerbrief van 16 december jl. gaat minister Barbara Visser in op de diverse problemen met de invoering van deze Richtlijn beroepskwalificaties binnenvaart. Dit naar aanleiding van kamervragen van D66-Kamerlid Tjeerd de Groot over deze problemen. De minister stelt in haar brief dat de gevolgen van deze Richtlijn voor de veerdienstsector “minder ingrijpend” zijn dan voor de rondvaartsector, omdat veerponten op basis van huidige wetgeving al moeten beschikken over een Groot Vaarbewijs, en dat zou onder de nieuwe Richtlijn niet veranderen.
Maar in tegenstelling tot wat de minister stelt, gaat de Richtlijn juist grote gevolgen hebben voor de veerdienstsector, omdat het beoogde speciale veerdienstvaarbewijs niet past binnen de beperkingen van de Richtlijn. De Richtlijn biedt weliswaar de mogelijkheid voor een vrijstelling voor nationale binnenwateren die niet in verbinding staan met het vaarwegennet van een andere lidstaat, maar dit beperkt de toepasbaarheid van het veerdienstvaarbewijs in zeer ernstige mate. Immers, er zijn maar heel weinig vaarwegen die niet in verbinding staan met die van een andere lidstaat.
De veersector dringt daarom opnieuw aan op een speciaal veerdienstvaarbewijs. Veerdiensten spelen, als ‘varende bruggen’, een belangrijke rol in de mobiliteit van het land. Zonder veerdienstvaarbewijs moeten veerdiensten uit de toch al overbeviste reguliere binnenvaartvijver blijven vissen. Personeelstekorten in deze sector kunnen er toe leiden dat er mogelijk verbindingen gaan uitvallen. Bovendien vereist het beroep van veerschipper wezenlijk andere competenties dan dat van binnenvaartschipper. Wij roepen de minister daarom op om te blijven zoeken naar mogelijkheden, waar nodig ook in internationaal verband. De veersector blijft graag hierover in gesprek met de (nieuwe) minister.
• De veerdienstsector in Nederland dringt (nogmaals) en met nadruk aan op een speciaal veerdienstvaarbewijs. Foto Veerdienst Schoonhoven.