Hoe bereiden essentiële sectoren – zoals het ov – in België zich voor op de besmettingsgolf?
Door de steile opmars van de omikronvariant stijgen de besmettingscijfers razendsnel en dat zorgt voor ongerustheid. Voor heel wat mensen dreigt quarantaine of isolatie en dat kan belangrijke gevolgen hebben, vooral in essentiële sectoren. Lonne van Erp van VRT NWS vroeg zich af wat er gebeurt als heel veel werknemers uitvallen? Hoe zorgen we ervoor dat de samenleving toch kan blijven draaien? Verschillende sectoren lichten toe hoe zij zich voorbereiden op de golf van besmettingen die volgens de voorspellingen op ons afkomt.
Wat het openbaar vervoer betreft, stemt de NMBS haar aanbod af op het aantal beschikbare medewerkers. Zo worden sommige treinritten soms preventief geschrapt, zoals begin december het geval was, omdat er te weinig personeel beschikbaar is. “Het laatste wat we willen is dat er in real time treinen worden geschrapt, vandaar dat het aanbod al preventief wordt aangepast”, legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit.
Welke treinen geschrapt worden, hangt af van waar het personeelstekort het grootst is. Het NMBS-personeel werkt namelijk vanuit depots die verspreid liggen over het hele land. De situatie wordt continu gemonitord. Nu de kerstvakantie afgelopen is, biedt de NMBS in elk geval opnieuw een (bijna) volledige treindienst aan. “Op dit moment zijn er maar een elftal treinen die niet rijden”, aldus Crols.
Ook de collega’s van ov-bedrijf De Lijn zijn na de kerstvakantie opnieuw gestart met hun gewone dienstverlening. Al houden ze er rekening mee dat ze de komende weken opnieuw zullen moeten schakelen. Begin december moest De Lijn ook al enkele ritten schrappen omdat teveel personeel was uitgevallen. “Volgens de meest recente cijfers is de uitval nu minder erg dan in die periode, maar het is koffiedik kijken hoe dat de komende week evolueert”, zegt woordvoerder Marco Demerling.
“Als de uitvalcijfers opnieuw stijgen zullen de planners de werkschema’s moeten herorganiseren”, aldus Demerling. “Onze planners hebben genoeg expertise om daar flexibel mee om te gaan. Het is vooral belangrijk om het schrappen van ritten dan zoveel mogelijk te spreiden. Vooral laagfrequente ritten en schoolritten zullen in elk geval zo weinig mogelijk geschrapt worden.”
- NMBS en De Lijn reorganiseren op basis van aanwezige werknemers. Redactiefoto.