Vervoerregio Amsterdam: ‘Snelbussysteem beste oplossing voor verwachte vervoersdrukte Haarlem – Schiphol – Amsterdam’
Onderzoek door Royal HaskoningDHV in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlem laat zien dat een vernieuwd snelbussysteem in de HOV-corridor tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam de beste oplossing lijkt voor de verwachte vervoersdrukte in de periode tot 2040. Volgens de Vervoerregio Amsterdam moeten reizigers zich ook in de toekomst comfortabel, snel en duurzaam kunnen verplaatsen van bijvoorbeeld huis naar werk. Daarom moet het huidige ov-netwerk tussen de drie ‘woonplaatsen’ versterkt en uitgebreid worden. In de komende jaren worden er in de regio rond Amsterdam en Haarlem ruim 175.000 woningen gebouwd. Maar ook groeit – naar verwachting – het aantal banen.
Royal HaskoningDHV komt nu met een ontwikkelperspectief om te zorgen voor een bereikbare en vitale regio. “Het is belangrijk om bij woningbouwontwikkeling in een vroeg stadium te beginnen met onderzoek naar de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in de regio,” zegt Marja Ruigrok, bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam. “Dat uit onderzoek nu het snelbussysteem als optie naar voren komt om die aantrekkelijkheid te borgen, vind ik mooi. Ik ben fan van de zogenaamde “trus”, een combinatie van tram en bus die een snelle, duurzame, comfortabel en flexibele reis van deur tot deur kan bieden.”
Met de komst van woningen en banen verwacht men een sterke toename van het woon-werkverkeer met 60 à 70% tot en met 2040. Het huidige ov-netwerk kan deze toename niet aan. Een snelbussysteem (‘trus’) biedt de snelheid, frequentie en capaciteit van een metro met daarbij de flexibiliteit (qua inzetbaarheid) en de ‘lagere’ kosten die een bus biedt. Het snelbussysteem rijdt op vrijliggende busbanen en biedt goede overstapmogelijkheden binnen het regionale netwerk.
Ook adviseert het onderzoeksbureau een vierde verbinding, naast de huidige drie. Deze nieuwe verbinding ligt in het grote gebied tussen de binnenstad en Amsterdam-Zuid vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw Zuid.
Naast het snelbussysteem keken de onderzoekers nog naar twee andere opties: een regiotram, zoals de Amstelveenlijn, en een zogenoemd Light Rail systeem. Het laatste is een soort tussenvorm van een tram, trein en metro. De regiotram blijkt volgens de onderzoekers niet te voldoen aan de minimale benodigde snelheid en kwaliteit om het toekomstige probleem op te lossen. Het Light Rail systeem is hiervoor wel geschikt, maar blijkt niet rendabel genoeg door overcapaciteit ten opzichte van de vraag. Voor de lange termijn, na 2050, blijft er volgens de onderzoekers wel een doorgroeimogelijkheid richting het Light Rail-concept als de reizigersvraag zich zodanig ontwikkelt dat dit beter zou aansluiten op de wens.
Het is nog niet zeker of het nieuwe snelbussysteem er komt. Het snelbussysteem is nieuw en de ontwikkeling ervan moet nog preciezer worden uitgedacht. Dit jaar onderzoeken de samenwerkingspartners verder of het snelbussysteem een haalbare oplossing is voor de periode tot 2040.
Het ontwikkelperspectief van Royal HaskoningDHV is hier te lezen.
- Vervoerregio Amsterdam: ‘Snelbussysteem beste oplossing voor verwachte vervoersdrukte Haarlem – Schiphol – Amsterdam’. Illustratie Vervoerregio Amsterdam.