Geplande sloop van Maastrichtse spoorbrug maakt herstel van treinverbinding met Hasselt onmogelijk
Al sinds 1856 en de opening van de spoorlijn Hasselt-Maastricht ligt er net ten noorden van het centrum van Maastricht een spoorbrug over de Maas. Die brug is nodig om vanuit België het station van Maastricht, op de andere oever van de rivier, te kunnen bereiken. De Nederlandse infrabeheerder ProRail wil de boogbrug nu definitief afbreken omdat ze te laag is. Dat is een probleem voor de uitbreiding van de capaciteit van de binnenvaart. ProRail heeft intussen al een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Maastricht.
Het Belang van Limburg tekent daarbij aan dat door de sloop van de brug een eventuele treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht – waarvoor velen nog sterk ijveren – onmogelijk zal worden. De geplande (snel)tramverbinding lijkt in een trambusverbinding te veranderen – voor het grensoverschrijdende ov een stuk minder aantrekkelijk dan een snelle tram.
Tot 2011 lag de spoorbrug er lange tijd werkloos bij, tot ze in dat jaar na een flinke opknapbeurt opnieuw werd opengesteld voor treinverkeer. Dat had te maken met de aanleg van de spoorterminal in Lanaken, een project dat zo’n 33 miljoen euro kostte. Na slechts 15 treinen bleek de terminal, die alleen via het Nederlandse spoornet bereikbaar was, een dure mislukking. In 2016 stelde de Belgische infrabeheerder Infrabel de sporen buiten gebruik.
Als ProRail de brug effectief zou slopen, betekent dat het einde van de droom om de spoorverbinding Hasselt-Maastricht te reactiveren. De plannen stuiten dan ook op hevige kritiek in België: “Het grensoverschrijdend treinverkeer tussen Belgisch en Nederlands-Limburg wordt op deze manier voor eeuwig en altijd onmogelijk gemaakt”, zegt Jos Digneffe, woordvoerder van het Actiecomité Lijn 20 in het Belang van Limburg. Het Actiecomité Lijn 20 ijvert voor de heropening van de spoorlijn. “Dit is alleen maar te verklaren door de communautair ingegeven federale onverschilligheid en het totaal gebrek aan een spoorvisie bij de Vlaamse regering, die met haar Spartacus-tramverhaal nooit oog had voor de echte noden van Limburg en Vlaanderen, namelijk een ontsluiting naar Nederland en Duitsland per trein.”
Ook Johan Danen, Vlaams Parlementslid voor Groen, hekelt de beslissing om de spoorbrug af te breken. “In de context van de Euregio en de noodzaak voor een normale, logische en grensoverschrijdende ontsluiting van Limburg is dit ongehoord en onverantwoord.” Danen roept federaal mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) op om het dossier te agenderen op het eerstvolgende Belgisch-Nederlandse spooroverleg. Op die agenda staat ook al de heropenining van Weert-Hamont, die inmiddels ook op lossen schroeven lijkt te staan.
- Geplande sloop van Maastrichtse spoorbrug maakt herstel van treinverbinding met Hasselt onmogelijk. Foto Rover.
Ron Swart
januari 31, 2022 @ 10:21 am
Het huidige Spartacus-plan voorziet voor de verbinding Hasselt – Maastricht in de aanleg van een sneltram, die in Hasselt zo’n 300 meter van het station eindigt en het Maastrichtse eindpunt is gepland aan de Maas, zo’n 500 meter van het hoofdstation.
M.a.w. alsof treinen uit het zuiden/westen in Antwerpen hun terminus zouden hebben in Berchem en de reizigers de laatste halve kilometer moeten overbruggen op eigen gelegenheid.