Den Haag laat geen nieuwe aanbieders van deelscooters toe vanwege overlast door slordig parkeren
De gemeente Den Haag laat geen nieuwe aanbieders van deelscooters toe. De scooters die nu al in de Hofstad onderweg zijn, wekken ergernis op omdat ze her en der slordig worden geparkeerd – vaak op het trottoir. Met name in de binnenstad zijn die trottoirs smal en levert een verkeerd geparkeerde deelscooter al snel overlast op. Wethouder mobiliteit Robert van Asten klaagde dat voetgangers er vaak niet meer langs kunnen. Ook vormen de deelscooters een belemmering voor mensen met een mobiliteitshandicap, vooral voor rolstoelers. Ook gaan de parkeerplekken voor scooters ten koste van autoparkeerplaatsen.
Sinds 2017 rukt de deelscooter op in de Nederlandse steden. Vele steden hebben al (aanvullende) maatregelen ontwikkeld om de overlast van deelscooters en deelsteps tegen te gaan. Die aanpak lijkt een beetje op de maatregelen die enkele jaren geleden werden getroffen om de overlast van deelfietsen in te dijken.
In Den Haag zijn er momenteel 1.350 deelscooters. De huidige aanbieders mogen elk 500 stuks plaatsen. Via de app kunnen gebruikers ze reserveren en er zo mee wegrijden. De deelscooter-bedrijven proberen met boetes en foto’s van goed-geparkeerde scooters de gebruikers een beter parkeergedrag aan te leren, maar tot op heden zonder effect. Den Haag wil via de creatie van ‘parkeerstations’ de gebruikers dwingen de scooter na gebruik in te leveren en netjes te (laten) parkeren in gemarkeerde zones.
• Den Haag laat geen nieuwe aanbieders van deelscooters toe vanwege overlast door slordig parkeren. Foto Den Haag.nl