Quantron presenteert zijn eerste volledig elektrische bus, de Cizaris
De net gepresenteerde nieuwe twaalf meter lange elektrische bus van Quantron gaat Cizaris heten – naar een Augsburgse godin. Het nieuwe model moet de markt voor emissievrije en tegelijkertijd betaalbare bussen stimuleren. Het nieuwe busmodel in de busportfolio van het in Augsburg gevestigde bedrijf wordt gelanceerd als een volledig elektrische versie (Cizaris 12 EV), in 2023 gevolgd door een model met brandstofcelaandrijving (Cizaris 12 H) die gebruik maakt van een grotendeels identieke aandrijflijn: zowel twee- en driedeursmodellen met in totaal negen interieurindelingen zijn beschikbaar.
Quantron heeft een bijzondere positie als ‘Preferred Partner’ in de samenwerking met de Aziatische fabrikant EV Dynamics. De naam van het nieuwe aanbod voor duurzame en betrouwbare mobiliteit in steden zegt het al: de basis “CI” staat voor “City” – dus het gebruiksgebied – de centrale en prominente “Z” staat voor “Zero (emissions)” en het achtervoegsel “ARIS” is afgeleid van het Grieks en staat voor “de edelste/de beste”.
Maar dat is niet alles, er komt ook een Augsburgse godin in het spel: Ciza of Cisa(ris) was de naam van de vruchtbaarheidsgodin van het Germaanse volk van de Vindelics, die zich in Augsburg vestigden.
Op dit moment profiteren de ontwerpers van een voertuigplatform dat zich de afgelopen jaren honderden keren heeft bewezen in de grootste elektrische busmarkten van Azië. In de Quantron-fabriek in Augsburg-Gersthofen worden de voor het merk typische designkenmerken en de klantspecifieke aanpassingen voor het sterk gereguleerde gemeentelijk vervoer doorgevoerd. Maar op de middellange termijn krijgt de Cizaris een nieuw, volledig onafhankelijk design in de stijl van de nieuwe merkfamilie Quantron.
De Cizaris biedt ruimte voor 24 tot 35 zitplaatsen – in totaal is er plaats voor 81 tot 95 passagiers, afhankelijk van het batterijpakket – aanzienlijk meer dan veel concurrenten. De achterkant met zijn grote achterlichten, waarvan sommige gemaakt zijn van matglas of een licht gestreept ontwerp, is ook visueel zeer opvallend en Europees. Passagiers stappen in via twee of drie 1.200 mm brede deuren (pneumatische binnendraaideuren zijn standaard, elektrische buitendraaischuifdeuren zijn op aanvraag ook leverbaar). Brede doorgangen tussen de assen of naar de optionele derde deur achter dragen bij aan de luchtige en aangename indruk van de ruimte, net als de enorme hoofdruimte van 2.449 mm. Het voorste gedeelte tot aan deur twee is volledig lage vloer en zeer gemakkelijk schoon te maken dankzij prachtig ontworpen kielstoelen (met vrijdragende ophangingen in het geval van de afzonderlijke stoelen).
Er zijn in totaal vier stoelconfiguraties beschikbaar voor het tweedeursmodel en maar liefst vijf voor het driedeursmodel. Achterin zijn de stoelen op voetstukken gemonteerd, waardoor de passagiers op langere ritten een comfortabele, verhoogde zitpositie krijgen. Voor passagiers die korte afstanden afleggen, zijn de dwars op de compacte motorbox direct tegenover deur 3 gemonteerde stoelen ideaal – hier krijgt de bon mot “hop on – hop off” een geheel nieuwe betekenis.
Wat de batterij- en tractietechnologie betreft, vertrouwt Quantron op de combinatie van robuuste en betrouwbare lithium-ijzerfosfaatbatterijen en de zeer efficiënte middenmotor van Dana/TM4, die al jaren in tienduizenden bussen wordt gebruikt, maar nog nauwelijks in Europa. Met een selecteerbare batterijcapaciteit tussen 242 en 424 kilowattuur, worden alleen de op het dak gemonteerde batterijpakketten (maximaal zes voor en zes achter, afhankelijk van de voorkeur van de klant) door CATL snel opgeladen met 65 tot 150 kW gelijkstroom (DC) in twee tot vijf uur. In de middelzware eSORT 2-cyclus is deze energie voldoende voor een bereik van 220 tot 370 kilometer met één laadslag (DoD) van 10 procent. Deze actieradius is ruim voldoende voor de meeste vervoerders, waardoor ze hogere kosten besparen op laadinfrastructuur. Voor hogere eisen zal de Cizaris 12H vanaf 2023 een nog groter bereik hebben voor intercityvervoer.
- Quantron presenteert zijn eerste volledig elektrische bus, de Cizaris. Foto Quantron.