Volgens spoorvakbonden FNV en VVMC had NS zondag kunnen rijden; staatssecretaris Heijnen: ‘gedrag NS onder de maat’
Het treinverkeer bij NS lag gisteren vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. Die storing had invloed op het systeem dat de actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) wil met de NS-directie om de tafel want ze vindt dat de manier waarop de vervoerder met de storing is omgegaan “echt onder de maat” was. Ze wil van de directie horen hoe dat is gekomen. Het onderzoek naar de oorzaak van de technische storing waardoor het treinverkeer zondag stil kwam te liggen is nog in volle gang. Onduidelijk is wanneer de uitslag bekend is. Volgens NS konden pas om 01.00 uur ’s nachts treinen weer rijden.
De NS zette geen enkele vervangende bus in omdat die te weinig capaciteit zouden bieden, maar raadde mensen aan om naar andere reisopties te zoeken. “Er is geen beginnen aan om zulke grote stromen met bussen te vervangen. Dat valt niet op te lossen. We krijgen dat niet zo snel geregeld en ook niet met de reizigersaantallen’, aldus Van Elferen tegen BNR. Opvallend vonden veel reizigers dat NS weinig empathie toonde naar de getroffen reizigers. Excuses werden – ook in de media – nauwelijks gemaakt.
Volgens de spoorvakbonden FNV en VVMC hadden de NS-treinen gisteren gewoon kunnen rijden. Volgens de vakbonden was de chaos niet nodig geweest. Volgens bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor (bij BNR) was alle benodigde materieel aanwezig, maar wist de NS niet waar het was. Maar dat had helemaal geen probleem hoeven zijn. “Ook leeg materieel kon verzet worden. Regionale en internationale treinen reden allemaal over dezelfde infrastructuur en hetzelfde spoor met dezelfde veiligheids-kwalificaties als waar de NS het mee moest doen. De machinist ziet aan seinen of hij kan rijden.”
Volgens Janssen getuigt het platleggen van de dienstregeling van het onvermogen van de NS-top om zich te verplaatsen in de werknemers. De directie heeft de kwaliteiten van haar personeel volgens Janssen ‘onderschat’. Personeelsleden waren er bovendien zeer gefrustreerd over dat ze reizigers niet konden informeren, “vooral over waarom ze niet mochten rijden”, stelt de FNV-vakbondsman die de frustratie ‘zeer legitiem’ noemt.
In 2017 zijn volgens Janssen de spoorsystemen gecentraliseerd en geautomatiseerd en heeft hij toen gewaarschuwd dat ze bij calamiteiten “moeten kunnen schakelen. Maar dat is allemaal wegbezuinigd. Dan krijg je dus dit soort rendementsdenken. Dit is het uitpersen van de citroen.” Ook volgens de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, hadden de treinen gewoon kunnen rijden. De bond laat weten ‘verbaasd’ te zijn dat al het treinverkeer werd stilgelegd. “Sommige stoptreinen hadden kunnen rijden”, aldus bestuurder Wim Eilert.
- Volgens spoorvakbonden FNV en VVMC had NS zondag kunnen rijden; staatssecretaris Heijnen: ‘gedrag NS onder de maat’. Redactiefoto.