De Brusselaars vinden de weg nog niet naar de heropende voordeuren op de bus; De Lijn houdt ze nog gesloten
De MIVB opent opnieuw de voorste deuren van haar bussen en trams. Die werden bij het begin van de coronacrisis gesloten om de chauffeurs te beschermen tegen het coronavirus. Twee jaar later komt daar dus een einde aan. Passagiers kunnen hun favoriete buschauffeur opnieuw goedemorgen wensen. Maar velen blijken gewend te zijn geraakt aan het achteraan opstappen.
Voor de buschauffeurs was die twee jaar durende periode heel eenzaam en niet altijd eenvoudig, vertelt Patrice Mauclet, vaste bestuurder op lijn 66 tussen het Centraal Station en de halte Tol in Sint-Lambrechts-Woluwe aan Bruzz. “Toen de maatregelen ingingen, was er veel stress. Niet iedere passagier begreep de situatie onmiddellijk, maar na enkele weken ging dat beter.”
De buschauffeurs voelden zich door de gesloten deuren beschermd tegen het virus, maar dat veiligheidsgevoel zal nu dus opnieuw minder aanwezig zijn. Dat heeft zijn voor- en nadelen volgens Mauclet. “Menselijk contact is één van de redenen waarom ik bestuurder ben geworden bij de MIVB,” vertelt hij. “Het openen van de deuren brengt het virus opnieuw dichter bij ons, dat is wel angstaanjagend en misschien net iets te vroeg naar mijn mening.”
Die angst van sommige bestuurders begrijpt ook An Van hamme, woordvoerster van de MIVB. Ze erkent dat niet elke buschauffeur zich even veilig zal voelen bij de heropening van de voorste deuren, maar verdedigt de beslissing. “Onze reizigersaantallen stijgen opnieuw, dus het is ook belangrijk dat we ze kunnen verdelen over de volledige bus. Daarnaast is de mondmaskerplicht voor passagiers nog steeds aanwezig.” Van hamme geeft ook aan dat de gesloten MIVB-stuurposten, in vergelijking met andere vervoersmaatschappijen, een goede bescherming bieden.
Het cash betalen van vervoersbewijzen komt niet meer terug. Het percentage gekochte tickets aan boord was marginaal, ook voor de pandemie. Ondertussen telt Brussel meer dan 400 MIVB-automaten en kan de reiziger ook aan boord contactloos betalen. “Er zijn voldoende alternatieven om een ticket te kopen,” meent Van hamme.
- De Brusselaars vinden de weg nog niet naar de heropende voordeuren op de bus; De Lijn houdt ze nog gesloten. Foto MIVB.