ProRail jaarverslag 2021: herstel van corona en nóg meer werk
2021 was het jaar van het eerste energieneutrale station, meer grootschalig onderhoud en vervanging aan het spoor en herstel van corona. Maar ook van personeelstekorten en toenemende aandacht voor spoortrillingen. Lees hier het jaarverslag
Hoewel 2021 nog altijd gekenmerkt werd door coronamaatregelen kon ProRail meer aan grootschalig onderhoud en vervanging realiseren dan in 2020. Alle doelstellingen, zoals afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn gehaald, mede dankzij de nauwe samenwerking met ProRail’s spoorpartners.
Toch was het minder dan gepland. Op de korte termijn heeft dit geen directe impact maar op de lange termijn kan deze vertraging gevolgen hebben voor de capaciteitsgroei. ProRail streeft er daarom naar de komende jaren nog meer werk te verrichten.
In personele zin heeft het infrabedrijf te maken met een aanhoudend krappe arbeidsmarkt; onderbezetting was bij sommige afdelingen het gevolg. Vooral bij Verkeersleiding speelde dit, gecombineerd met onvrede bij medewerkers. We hebben initiatieven genomen om de situatie te verbeteren, onder andere door gerichter te werven en op te leiden. Bij de presentatie van het jaarverslag meldde John Voppen dat ProRail volgend jaar een opleiding MBO techniek start in samenwerking met Railcenter en marktpartijen. Hiermee werkt het aan de personeelskrapte bij ProRail en de sector.
De stationsbelevingsmonitor gaf een beeld waar ProRail verder mee kan: nooit eerder was de waardering van reizigers voor de stations zo hoog als afgelopen jaar. In 2021 verbeterden de reizigerspunctualiteit en de betrouwbaarheidscijfers. De coronapandemie met het lagere aantal reizigers tot gevolg heeft hieraan bijgedragen.
“We realiseren ons echter ook dat we vorig jaar niet alle verwachtingen konden inlossen. Extreem winterweer, twee telecomstoringen met landelijke impact, de onderbezetting bij de treinverkeersleiders en langdurige omleidingen voor het goederenvervoer, vanwege werkzaamheden, waren daar debet aan.”
Een behoorlijk aantal stations is gerenoveerd en verduurzaamd. Station Delft Campus bijvoorbeeld werd na twee jaar renovatie weer in gebruik genomen: het eerste energieneutrale station van Nederland op basis van zonne-energie! Delft Campus vormt ook een belangrijke stap binnen de energietransitie van ProRail’s organisatie als geheel: In ons jaarverslag over 2030 willen we kunnen schrijven dat ProRail volledig energieneutraal is.
ERTMS is de sleutel voor de toekomst van het spoor. Afgelopen jaar is een belangrijke aanbesteding voorbereid en dat leidt tot een prachtig succes: Thales is als de winnende inschrijving geëindigd en het contract zal de infrabeheerder in de komende weken kunnen bekrachtigen met de gezamenlijke ondertekening.
Ook wil ProRail in de komende tijd kijken naar de samenwerking met de aannemerij. Contracten die ProRail nu met deze partijen heeft functioneren niet naar behoren. ProRail wil een werkbare compliant contractvorm voor alle partijen met een goed onderhouden spoor als eindproduct. Het bedrijf haalt bijvoorbeeld een aantal niet-beïnvloedbare risico’s naar ons toe. Groenbeheer wordt uit het contract gehaald. Daardoor verwacht ProRail een betere kwaliteit te realiseren en ook beter te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.
- ProRail jaarverslag 2021: herstel van corona.