De Brusselse regering heeft de ontwerpordonnantie over de Brusselse taxidiensten definitief goedgekeurd
De Brusselse regering keurde vandaag de ontwerpordonnantie over de taxidiensten goed. Nu gaat de tekst naar het Brussels Parlement dat de tekst voor het zomerreces zal goedkeuren, tenminste dat hoopt de regering. De ontwerpordonnantie werd voorgelegd aan alle spelers van de sector en voor advies naar de Raad van State, Brupartners, de Gegevensbeschermingsautoriteit en de Gewestelijke Mobiliteitscommissie gestuurd.
De hervorming moet een antwoord bieden op de huidige uitdagingen voor de taxisector, die ontwricht wordt door de komst van nieuwe spelers, zoals de reservatieplatformen en zal volgens de minister-president “zorgen voor een rechtszeker kader voor de hele beroepssector (verenigingen van chauffeurs, verenigingen van exploitanten en platformen) en tegelijk een kwaliteitsvolle dienstverlening voor de gebruikers garanderen”.
De ontwerpordonnantie legt één gemeenschappelijk statuut voor de sector van het bezoldigd personenvervoer vast met dezelfde exploitatievoorwaarden voor de exploitanten en chauffeurs. Om te kunnen voldoen aan de verschillende behoeften van de klanten, maakt dat gemeenschappelijk statuut een aangepaste dienstverlening mogelijk door ‘standplaatstaxi’s’ (de klassieke taxi’s) en ‘straattaxi’s’, die vooraf gereserveerd moeten worden. Daarnaast is een nog een aparte categorie ingevoerd, namelijk de ‘ceremoniële taxidienst’. Voor iedere dienst geldt een specifieke tarifering die deze zo aantrekkelijk mogelijk moet maken. Ook zijn er in de gewestelijke regelgeving ook bepalingen over de reservatieplatformen opgenomen zoals een erkenningssysteem waardoor ze toestemming kunnen krijgen om hun diensten op het Brusselse grondgebied aan te bieden.
Minister-president Vervoort vindt “deze hervorming van essentieel belang. Het is nodig om de platformeconomie – ook wel uberisering genoemd – te omkaderen met nieuwe regels, waarbij er zowel aandacht is voor de bescherming van de werknemers en van de sociale rechten als voor de innovatie van de dienstverlening. Zolang die nieuwe spelers zich aan de regels houden, zijn ze welkom in Brussel”.
De Belgische taxiorganisatie pleit voor een snelle aanpassing van de regels. Momenteel rijden de voertuigen van Uber, op basis van een noodordonnantie van begin 2021, zonder enige controle op hun omzet of activiteiten (geen meter en geen contracten). De GTL klaagt dat het de teksten nog niet hebben kunnen inkijken. “En dat baart ons zorgen want na een ontmoeting met het kabinet van de minister-president werd ons gezegd dat de vertegenwoordigers van de taxisector op de hoogte zouden gehouden worden.”
De vraag voor de GTL is of er een beperking van het aantal voertuigen komt. “Of wordt de kraan volledig opengedraaid, met alle gevolgen van dien – zoals de situatie in Amsterdam. Hoe worden de tarieven bepaald? Worden de vergunningen enkel nog aan fysieke personen (zelfstandigen) afgeleverd en niet meer aan bedrijven voor hun voertuigen, die bestuurd worden door chauffeurs in loondienst?” Wordt vervolgd.
• De Brusselse regering heeft de ontwerpordonnantie over de Brusselse taxidiensten definitief goedgekeurd. Redactiefoto.