VVMC: ‘Werknemers Arriva zijn het zat!’ Machinisten en stewards klagen steen en been over de continu gewijzigde diensten
Bij de machinisten en stewards van Arriva, vertegenwoordigd door de VVMC, heerst onvrede over de regelmatig wijzigende diensten: “In de CAO staan afspraken over wanneer de inhoud van de diensten duidelijk moeten zijn en of er verlof verleend kan worden. Die afspraken zijn belangrijk voor de medewerkers omdat zij hun hele sociale leven op de diensten aanpassen. Dan willen zij uiteraard weten waar ze qua diensten aan toe zijn. Er is tenslotte ook nog een leven naast het werk.”
“De laatste tijd krijgen wij van onze leden berichten dat de diensten, tot kort voor aanvang van de dienst, continu gewijzigd worden. Bonden zijn hierover niet ingelicht, ondanks dat ze hier cao-afspraken over hebben. Arriva heeft in een bericht naar de medewerkers aangegeven dat het hoge ziekteverzuim de oorzaak is voor de continu gewijzigde diensten.”
Maar de bond denkt dat er nog een andere oorzaak is, namelijk dat vervoerders allemaal grote problemen hebben met het invullen van vacatures: “Bij Arriva is de uitstroom naar NS sowieso altijd al groot en daar komt nu de krappe arbeidsmarkt nog eens bij. Dat is lastig maar dat mag wat de VVMC betreft niet ten koste gaan van de huidige werknemers, waar op dit moment roofbouw op wordt gepleegd. Dat is slecht voor alle partijen en als deze situatie blijft voortduren zal dat ergens consequenties hebben. Wij hebben Arriva opgeroepen om zich aan de cao-afspraken te houden en te zorgen voor rust in de diensten.”
- VVMC: ‘Werknemers Arriva zijn het zat!’ Machinisten en stewards klagen steen en been over de continu gewijzigde diensten. Foto Arriva.