Daimler Buses-chef Til Oberwörder roept het ‘decennium van de bus’ uit
“Mensen hebben de behoefte om in steden te wonen met weinig lawaai en emissies, en we merken hoe snel de vraag naar elektrische bussen toeneemt”, zegt Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses, tegen Jörg Howe, hoofd van Global Communications van Daimler Truck AG. Hij interviewde Oberwörder over de toekomst van de bussector na de pandemie.
De overstap naar alternatieve aandrijvingen was – na de aankondiging van de onlangs in Mannheim aangekondigde tweesporenstrategie (e-batterij, brandstofcel of beide) het hoofdonderwerp van het gesprek. In 2030 moet een groot deel van het portfolio zijn omgebouwd naar deze typen aandrijvingen.
“Verkeersstromen, temperaturen, topografie, infrastructuur en werkplaatsuitrusting behoren tot de belangrijkste factoren waarmee we rekening houden bij de overgang naar alternatieve aandrijflijnen met onze klanten,”Oberwörder spreekt van een “E-System”. Daimler Buses biedt klanten uitgebreide ondersteuning bij het overstappen op alternatieve aandrijvingen. Of batterijen, waterstof of een mengsel de juiste energiedragers zijn, hangt grotendeels af van de regionale omstandigheden. “Om onze klanten te ondersteunen bij het overstappen op alternatieve aandrijvingen gaan we soms zo ver dat we het depot ombouwen.”
Ook de Amerikaanse activiteiten van Daimler Buses kwamen ter sprake. Met de nieuwe Mercedes-Benz Tourrider-serie, die als zakelijk en als premium touringcar wordt aangeboden, heeft het bedrijf zich aangepast aan de regionale markt met onder meer een roestvrijstalen chassis, aangepaste voertuigmaten en interieuruitrusting. Met deze aanpak wil Daimler Buses een marktaandeel van 15-20% in de VS behalen. “We hebben geluisterd en begrijpen nu beter dan ooit wat de behoeften van de Amerikaanse markt zijn.” Ook vergroot Daimles Buses zijn inzet voor elektromobiliteit in Zuid-Amerika. Dit jaar wordt daar een nieuw ontwikkeld chassis gepresenteerd, dat in nauwe samenwerking met de klanten ter plaatse is ontwikkeld.
Stijgende materiaalprijzen zorgen ook bij Daimler Buses voor hoofdbrekens. Voor Oberwörder is het een koorddans. Enerzijds moet het bedrijf hogere inkoopprijzen doorberekenen aan zijn klanten, anderzijds probeert het bedrijf zoveel mogelijk rekening te houden met de nog steeds gespannen situatie van klanten.
“Voor ons is het een dunne lijn tussen stijgende grondstofprijzen en een markt die zich net begint te herstellen. Er zijn hier veel één-op-één gesprekken met klanten.”
Oberwörder is optimistisch over de busbusiness. De markt is nog niet hersteld, maar is op de goede weg. Daarnaast krijgt de bus een nieuw imago, zowel als onderdeel van de stedelijke vervoersstroom als op intercity- en langeafstandstrajecten. “We hebben echt duurzame producten. De bus heeft het laagste energieverbruik per hoofd van de bevolking – vandaag en morgen”, aldus Oberwörder.
- Oberwörder is in een intern interview optimistisch over de busbusiness en spreekt van ‘een decennium van de bus.’ Foto Daimler Trucks.