Brussels Trammuseum viert op zondag 22 mei zijn 40e verjaardag met ritjes met diverse historische trams en bussen; stoomtram keert (even) terug
Het Brusselse Trammuseum viert dit jaar zijn 40-jarig bestaan. Voor die gelegenheid kunnen liefhebbers en nieuwsgierigen een ritje maken op het MIVB-net met historische trams en bussen. Er zal ook een onlangs gerestaureerde stoomtram uit de 19e eeuw te zien zijn. Een unieke kans om de voertuigen te ontdekken die de geschiedenis van het Brusselse openbaar vervoer bepaalden.
Aan boord stappen van een tram die in de vorige eeuw in Brussel reed of plaatsnemen in een bus die in de jaren 1950 door de stad reed. De 40e verjaardag van het Trammuseum, op 22 mei, is dé gelegenheid om een deel van het rijke historische erfgoed van het Brusselse openbaar vervoer te (her)ontdekken. Dat erfgoed wordt jaar na jaar bewaard en verzorgd door de vrijwilligers van dit museum, dat in 1982 het daglicht zag.
Van 11.00 tot 18.00 uur rijden bijna 40 historische voertuigen op trajecten rond het museum. Historische trams zullen de voertuigen vervangen die normaal gesproken op de lijnen 39 en 44 rijden, maar ook oude bussen worden ingezet.
Er werden trajecten uitgestippeld naargelang de verschillende tijdperken:
- Op het traject tussen Montgomery en Stokkel, tijdelijk herdoopt tot lijn 31, kunnen reizigers aan boord stappen van historische trams met pantograaf.
- Op de lijn van Montgomery tot Merode, tijdelijk herdoopt tot lijn BE, zullen trams uit de Belle Époque rijden.
- Op de lijn van Montgomery naar Tervuren Station, tijdelijk lijn 40 genoemd, worden historische trams met ‘flèches’ ingezet. Dat is een stok die de tram met de bovenleiding verbindt.
- Het traject tussen Montgomery en Ban Eik, tijdelijk omgedoopt tot lijn 30, wordt uitgebaat door historische bussen die langs Roodebeek, het Trammuseum en Tervuren zullen rijden.
Alle huidige trammodellen van de MIVB zullen tussen Voot en Ban Eik rijden, via Stokkel en het Trammuseum. Dit traject krijgt voor de gelegenheid het nummer 160. Deze nummers en de naam van de lijn zijn gekozen om een link te leggen met lijnen die vroeger reden, om elke verwarring met de huidige lijnen van het MIVB-net te vermijden. Reizigers zullen vrij kunnen instappen in de historische voertuigen. De andere voertuigen van het netwerk zijn toegankelijk tegen het normale tarief.
Het hoogtepunt van deze jubileumzondag is de terugkeer van een stoomtram in de straten van Brussel. Het voertuig werd gemaakt door de firma John Cockerill in Seraing. Het kreeg de naam Lucie, dateert van 1890 en werd uitgebaat door de ‘Tramways de l’Est de Bruxelles’. Nadat het voertuig in 1891 de straten van de hoofdstad had verlaten, trok Lucie langs Angleur, Silly en Vilvoorde alvorens in 1987 naar het Verenigd Koninkrijk te vertrekken. De terugkeer van het voertuig voor het 40-jarig bestaan van het museum is een uitzonderlijke gebeurtenis. De locomotief zonder rijtuig rijdt op 22 mei op een gedeelte van lijn 8, voor het kasteel Malou, in Sint-Lambrechts-Woluwe, tussen de haltes Voot en Woluwe Shopping. Het is niet mogelijk in het voertuig te stappen, dat uit een geheel ander tijdperk komt en enkel een locomotief heeft. De stoomtram, met de letter “L” erop, is wel bijzonder fotogeniek.
- Brussels Trammuseum viert op zondag 22 mei zijn 40e verjaardag met ritjes met diverse historische trams en bussen; stoomtram ‘Lucie’ keert (even) terug. Foto Trammuseum.