Personeelsproblemen bij de NMBS maken treinreizigers “wanhopig”; staking in het ov op 31 mei
“Wegens personeelsgebrek” is gisteren de trein van Mol naar Antwerpen afgeschaft.” Het voorbije weekend reed om dezelfde reden een hele dag zelfs geen trein tussen Mechelen en Sint-Niklaas. “De reizigers worden wanhopig”, zeggen zowel TreinTramBus als de spoorvakbonden tegen de Gazet van Antwerpen.
De krant noemt diverse voorbeelden van treinen die (ineens) niet rijden of voor een dag worden afgeschaft: “Woensdagochtend in het station van Mol. Honderden reizigers op de trein richting Antwerpen krijgen eerst te horen dat ‘door personeelsgebrek’ het vertrek van de trein voor onbepaalde tijd is uitgesteld.
‘Enkele minuten later klonk vervolgens dat de trein afgeschaft werd en we allemaal moesten uitstappen’, zucht oud-VRT-journalist en voormalig N-VA-politicus Siegfried Bracke, die ook op deze trein zat.”
Voor treinreizigers is het personeelsgebrek niet nieuw: dit weekend zag de NMBS zich zelfs genoodzaakt de trein van Mechelen naar Sint-Niklaas de hele dag af te schaffen, omdat ze onvoldoende personeel bijeen kreeg. “Datzelfde personeelsgebrek zorgt er bovendien voor dat de NMBS nog maar drie in plaats van vier treinen per uur van Antwerpen naar Brussel laat rijden en er ook op andere verbindingen minder frequent wordt gereden dan het officiële spoorboekje aangeeft”, zegt Kees Smilde van reizigersvereniging TreinTramBus. Hij gewaagt van een contractbreuk met de reiziger en vangt erg veel boze reacties op. “Reizigers worden wanhopig. Dit is geen kwaliteitsvolle dienstverlening meer.”
Ook de spoorvakbonden zijn de situatie beu. “Treinen afschaffen of niet laten uitrijden omdat we niet genoeg personeel vinden: dat is ongezien”, beklemtoont Peter Vanderborght van ACV Transcom. Hij pikt de uitleg van de NMBS-directie ook niet dat dit deels komt door veel zieke medewerkers. “Het echte probleem is te weinig personeel. In 2014 telde de NMBS 35.000 medewerkers, nu nog 27.500. Er is geen marge meer. Wanneer iemand uitvalt door ziekte is er niemand om dat op te vangen.” Mede daarom organiseren de vakbonden een ov-staking op 31 mei.
“Het personeelsprobleem bij de NMBS wordt alsmaar prangender, we kunnen zelfs de basisdienst niet meer garanderen”, zeggen de verschillende vakorganisaties. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) erkende in de Kamer, na forse kritiek van onder meer coalitiepartner CD&V op de vele afgeschafte treinen, dat de spoorwegmaatschappij met serieuze personeelstekorten kampt.
De NMBS is dringend op zoek naar zo’n 1.300 personeelsleden, infrastructuurbeheerder Infrabel naar 900 nieuwe mensen. Volgens de NMBS is er beterschap op komst, wanneer volgende maand zo’n 140 extra treinbegeleiders na hun interne opleiding aan de slag kunnen. De vakbonden doen dit af als een “druppel op een hete plaat”.
- Personeelsproblemen bij de NMBS maken treinreizigers “wanhopig”; staking in het ov op 31 mei. Redactiefoto.