Eerste Neun Euro Ticket-weekend: overvolle regionale treinen en vertragingen met Pinksteren in Duitsland
Overvolle treinen in vakantieregio’s, drukte op perrons evenals vertragingen en boze klanten – de Pinkster-reisgolf was de eerste serieuze test voor de 9-euro kortingsactie. OV-bedrijven waren echter terughoudend om een eerste conclusie te trekken. Bij Deutsche Bahn (DB), vóór de verwachte terugkeergolf op maandag, werd alleen gezegd: “Zoals verwacht waren en zijn er regionale pieken in het aantal passagiers, vooral naar toeristische bestemmingen.” Over het algemeen werd een stabiel vervoersbeeld geregistreerd.
De reizigersvereniging Pro Bahn sprak daarentegen van een te voorziene chaos en het resultaat van een puur politiek aanbod zonder de nodige capaciteit te regelen voor het treinverkeer. Na de hausse in de 9-euro maandkaart en de typische ‘Pinkster-vervoersvraag’ pleiten vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, gemeenten en vervoerpolitici voor blijvend lage lokale ov-prijzen. Federaal minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) zet in op verregaande verbeteringen voor aantrekkelijker lokaal ov.
Tijdens het Pinksterweekend zijn veel regionale treinen traditioneel stampvol, vooral in vakantieregio’s. Dit keer kwamen er echter de kaartjes van 9 euro bij. Deze zijn geldig in juni, juli en augustus en maken een maand lang onbeperkt reizen mogelijk met lokale en regionale bussen en treinen door heel Duitsland – veel goedkoper dan normale maandkaarten, die ook alleen geldig zijn in het eigen regionale Verkehrsverbund. Volgens de DB was er tijdens het lange Pinksterweekend bijzonder veel vraag naar regionale treinen naar toeristische bestemmingen – bijvoorbeeld in de richting van de Oostzee en de Noordzee. Reizigers meldden dat de treinen soms helemaal overvol waren en dat er vertragingen waren opgetreden. In een aantal gevallen moesten reizigers treinen verlaten. Soms konden reizigers ook geen fiets meenemen. Bij de DB werd vandaag gezegd dat het nog te vroeg was voor een gedetailleerde balans. De Vereniging van Duitse Vervoersbedrijven (VDV) presenteert medio deze week een tussentijdse balans voor de sector.
“Tijdens de spitsuren was de vraag op de hoofdroutes zo groot dat treinen niet konden vertrekken. En sommige spoorwegmaatschappijen – zoals Metronom in Noord-Duitsland – hebben het fietsvervoer uitgesloten omdat ze de drukte niet aankonden”, zei Karl-Peter Naumann van de Pro Bahn-reizigersvereniging. Het mooie van het 9-eurokaartje is dat het het lokale ov weer onder de aandacht heeft gebracht. Naumann verwacht de komende zomermaanden nog meer problemen. Hij raadde treinreizigers daarom aan om zo mogelijk niet in het weekend te reizen, maar over te stappen naar dagen in het midden van de week en de bestemming te heroverwegen.
De deelstaten vragen voortdurend meer regionaliseringsgelden van de federale overheid, waarmee zij of Verkehrsverbünde lokaal ov kunnen bestellen bij ov-bedrijven. Federaal mobiliteitsminister Wissing dringt in eerste instantie echter aan op hervormingen. “De analyse van het ticket van 9 euro zal ons duidelijke aanwijzingen geven over waar we heen moeten”, zei hij. De vereniging van steden en gemeenten sprak zich al uit voor het aanbieden van een landelijk goedkoop ov-kaartje met onbeperkte geldigheid voor het lokale ov, ook na het verstrijken van het kaartje van 9 euro. Algemeen directeur Gerd Landsberg vertelde het ‘Handelsblatt’ dat “we geen korte ov-zomer nodig hebben, maar een landelijk dekkend ov, ook lokaal.”
OV-gebruikers zijn in hun eerste reacties zeer kritisch. Het kaartje is wel een succes, maar het blijkt dat het spoor de afgelopen jaren niet voldoende aan de vraag heeft kunnen voldoen. Helaas heeft ook de privatiseringsrage in Duitsland zijn volledige effect gehad.
Een andere reiziger schrijft De Tagesspiegel: “Met een aanbod voor iedereen, ook voor de betalende, verklein je alleen de financiële ruimte zonder grote effecten te bereiken.” Het zou denkbaar zijn om bijvoorbeeld een extreem goedkoop aanbod voor jongeren te lanceren. Zo raken ze gewend aan het gebruik van het ov, dat dan bij toenemende expansie ook aantrekkelijker zou worden, zegt een econoom, die ook de federale overheid adviseert. SPD-expert Martin zei erg blij te zijn met de grote populariteit van het ticket van 9 euro. Het is echter duidelijk “dat we op termijn meer geld nodig hebben in het openbaar vervoer”, benadrukte ze in het ‘Handelsblatt’.
Consumentenvertegenwoordigers hebben al gewaarschuwd dat dreigende prijsstijgingen na afloop van de campagne moeten worden vermeden. Het interim-hoofd van de federale vereniging van vonsumenten (VZBV), Jutta Gurkmann, zei: “Om het openbaar vervoer te versterken en passagiers permanent te behouden, zijn goedkope ticketprijzen belangrijk”. De federale overheid moet daarom beslissen over een prijsmoratorium voor bussen en treinen en investeren in klantvriendelijk openbaar vervoer en aantrekkelijke aanbiedingen.
- Eerste Neun Euro Ticket-weekend: overvolle regionale treinen en vertragingen met Pinksteren in Duitsland.