KLM en Thalys starten air/rail-pilot voor transferpassagiers tussen Amsterdam en Brussel
KLM en Thalys startten vandaag met de al aangekondigde samenwerking waarbij KLM stoelen inkoopt bij Thalys op het traject Schiphol-Brussel voor transferpassagiers. Dit zou betekenen dat één dagelijkse vlucht van 40 minuten tussen Brussel en Amsterdam kan komen te vervallen. Dan blijven er nog drie over. Tussen de luchthavens van beide steden reizen vrijwel alleen transferpassagiers – veelal overstappers op KLM-vluchten naar of vanaf Luchthaven Schiphol – en het is de bedoeling de verbinding voor hen aantrekkelijker te maken.
Dit air/rail-product zoals dat met ingang van vandaag wordt geboden, lijkt erg op de air/air transferervaring waaraan ze gewend zijn. Passagiers kunnen nu via KLM inchecken voor hun gehele reis en de boardingpass is geldig voor trein en vliegtuig. Daarbij houdt KLM haar passagiers op de hoogte van actuele reisinformatie. Ook geeft kan de reiziger zo duurzamer reizen. De samenwerking loopt nu tot 29 oktober 2022. Na afloop van deze periode vindt een uitgebreide evaluatie plaats en zal gekeken worden hoe het air/rail-product verder kan worden ontwikkeld.
Met deze samenwerking is door KLM een eerste belangrijke stap gezet in de uitvoering van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’. Eind 2020 is deze agenda in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS. Via de maatregelen in deze agenda moet van de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer een logische keuze gemaakt worden als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. KLM biedt weliswaar al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa)., maar zonder rail/air-incheckmogelijkheid. Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers hiervoor, wat neerkomt op circa 36.000 klanten per jaar. Deze proef is gericht op het verbeteren van de klantervaring.
KLM onderzoekt daarnaast samen met de Nederlandse Spoorwegen en andere Europese treinmaatschappijen de mogelijkheden om dit ‘high speed’ en comfortabele transferproduct uit te breiden met andere bestemmingen.
- KLM en Thalys starten air/rail-pilot voor transferpassagiers tussen Amsterdam en Brussel. Foto Thalys.