FNV: “NS lijkt de regie kwijt. NS-medewerkers worden steeds meer in de kou gezet”
Vakbond FNV belegt binnenkort een digitale ledenbijeenkomst voor alle internationale NS-medewerkers. Dit mede als gevolg van de enorme personeelskrapte, waardoor deze internationale NS-medewerkers (en ook medewerkers bij andere carriers) sterk onder druk staan. “Als vakbond zijn wij niet de partij die de oplossingen kan creëren, maar wel de partij die naar de mensen kan luisteren en hun belangen zo goed mogelijk kan vertegenwoordigen.”
De FNV geeft als voorbeeld het uitvallen van ‘een of meerdere Thalystreinen’: “Daarom hebben de servicemedewerkers Schiphol zich zondagavond 31 juli genoodzaakt gevoeld de info en balies te sluiten en naar binnen te gaan en hebben zij besloten geen taxi’s en hotels te regelen. Dit omdat het water hen al langer aan de lippen staat en ze het werk niet meer op een gezonde en veilige wijze konden uitvoeren.”
Volgens de vakbond spelen soortgelijke zaken al langer op veel meer standplaatsen. “Op maandag 1 augustus heeft FNV Spoor een reminder over soortgelijke klachten naar NS gestuurd. Ze hebben namelijk nog steeds niet op onze mail van 2,5 week geleden gereageerd, waarin we NS oproepen om de problemen op te lossen. Het lijkt er steeds meer op dat de directie de regie volkomen kwijt is. En niet alleen bij de Service Medewerkers, maar ook bij de NS Internationaal Medewerkers, de V&S’ers, op de Knopen, het OCCR en de werkplaatsen van Instandhouding.”
De NS reageerde daarop gisteren door te stellen “dat we ons niet herkennen in het beeld dat het erop zou lijken dat de directie de regie volkomen kwijt is. Wel is het zo dat zich afgelopen weekend verschillende situaties hebben voorgedaan die voor de betrokken medewerkers bijzonder vervelend waren.”
De FNV legt de schuld bij ‘het rendementsdenken door NS’: “De operationele afdelingen van NS zijn tot op de schil uitgeperst. De rek is er meer dan uit en dit is precies waar FNV Spoor al jaren voor waarschuwt, maar nog steeds geeft de NS directie niet thuis. Sterker nog: NS zet medewerkers voor een opdracht in en zodra er dringend om ondersteuning wordt gevraagd, laat NS haar medewerkers en ook de reizigers keihard in de kou staan!”
“FNV Spoor vindt het kwalijk dat de directie niet van zich laat horen en niet zichtbaar actief aan oplossingen werkt. Wij hebben opnieuw aan de NS directie gevraagd om snel met aantoonbare oplossingen te komen! (…) Om het tij te keren zijn fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden strikt noodzakelijk. Alleen met een goede cao kan NS vacatures invullen en collega’s behouden. En dat is noodzakelijk om de tekorten aangevuld te krijgen.”
- FNV: “NS lijkt de regie kwijt. NS-medewerkers worden steeds meer in de kou gezet” Illustratie FNV.