Bliepen, een nieuw internationaal ecosysteem, maakt MaaS-mobiliteit makkelijk met maximale keuzevrijheid voor de klant
Bij het Eindhovense softwarebedrijf Pitane Mobility geloven ze dat wanneer je het eenvoudig maakt voor de consument om mobiliteit in te kopen er meer omzet, loyaliteit en ritten gegenereerd worden. Het Bliepen netwerk is de marktplaats waar vraag en aanbod elkaar treffen. Dat kan door gebruik te maken van apps voorzien van TOMP-API technologie of te boeken via een gecertificeerd Bliepen boekingsplatform. Door gebruik te maken van een Bliepen QR-code bliep je de dienst bij de mobiliteitsaanbieder.
Deelnemen aan het Bliepen netwerk kan volgens Pitane Mobility nu reeds door in te schrijven als bèta-tester. Dat kan als reiziger, maar ook als aanbieder van mobiliteit. MaaS (Mobility as a Service) en het Bliepen netwerk bevinden zich nog niet in het stadium van volwassenheid, veel is werk in progressie en de ontwikkeling is in volle gang. Het Bliepen netwerk wordt dit najaar in Nederland en België uitgerold aan het grote publiek.
“Binnenkort gaat Bliepen ook jouw wereld in beweging brengen en laten zien wat vrijheid van mobiliteit met je doet,” zegt Pitane Mobility. “Van openbaar vervoer tot scooter, van fietsen tot een taxi. Mobiliteit is er in elke vorm voor iedereen. Bliepen is het nieuwe platform waar vervoersbedrijven, en lokale aanbieders van gedeelde mobiliteit en consumenten elkaar vinden en gezamenlijk mobiliteit vergemakkelijken.”
In een wereld waarin MaaS een steeds grotere rol speelt, zowel voor het werk als de vrijetijdsbesteding, wil het Bliepen netwerk ook kleinere ondernemers de kans geven deel te nemen aan de vooruitgang. Een MaaS dienst zou bij uitstek reizigers kunnen ondersteunen door het bieden van een compleet ontzorgde reis. Mobiliteit aanbieden is niet alleen bedoeld voor grote bedrijven of startups die met grote marketingbudgetten alleen eigen diensten aanbieden. Ook kleinere mobiliteitsaanbieders moeten kunnen deelnemen aan een markt die groeit en volop in beweging is.
“Wij zien momenteel een marktontwikkeling die er op gericht is dat grote aanbieders van mobiliteit eigen MaaS apps ontwikkelen,” zegt Gerrit Saey – directeur en oprichter van Pitane Mobility. “Dat doen ze alleen voor hun eigen klanten. Enkele uitzonderingen buiten beschouwing genomen, zijn al deze partijen bezig met eigen belang, delen geen ‘big data’ met andere aanbieders en gaan voorbij aan de Europese MaaS doelstellingen.”
Met Bliepen wil Pitane Mobility aantonen dat het ook anders kan. De uitrol van het nieuwe systeem start dit najaar. Deelnemende mobiliteitsaanbieders in Nederland en België zijn binnenkort te herkennen aan de Bliepen sticker die ze ontvangen na goedkeuring tot deelname aan het netwerk.
• Bliepen kan straks op vele manieren. Het nieuwe internationale ecosysteem maakt MaaS-mobiliteit makkelijk met maximale keuzevrijheid voor de klant.