Negen Euro ticket eindigt, de tarieven voor bussen en treinen in Duitsland stijgen weer
Nog een paar dagen en de ‘Neun Euro Ticket-campagne’ die drie maanden duurde is voorbij. Vanaf begin september moeten reizigers in het Duitse ov weer de normale tarieven betalen. Erger nog: er zijn ook enkele prijsverhogingen op komst. Dat blijkt uit een rondgang van het Duitse persbureau DPA langs een aantal ov-bedrijven en Verkehrsverbünde. Het ziet er niet naar uit dat het negen euro-ticket meteen een opvolger krijgt. De federale overheid en de deelstaten steggelen over de vorm, de uitvoering en vooral over de financiering van zo’n vervolg-ticket.
Het ticket was oorspronkelijk een goedmakertje voor gestegen energieprijzen en een duwtje in de rug bij de overstap van de auto naar het ov. Maar begin september is alles weer bij het oude. In sommige gevallen is al besloten tot aanzienlijke tariefsverhogingen. Hoge elektriciteits- en dieselprijzen zullen waarschijnlijk van invloed zijn op de tarieven. In en rond Stuttgart gaan de tarieven bijvoorbeeld rond de jaarwisseling met gemiddeld 4,9 procent omhoog en in de regio van Neurenberg met 3 procent. In het Rhein-Main-Verkehrsverbund gold in juli al een verhoging van 3,9 procent.
In september en oktober overleggen de Verkehrsverbünde dan ook op veel plaatsen over de toekomstige tarieven. Het Verkehrsverbund Berlijn-Brandenburg is gebaseerd op een index van brandstof-, elektriciteits- en consumentenprijzen. “De tariefindex wordt meegenomen in de afwegingen, maar dient niet als exclusief criterium”, benadrukt een woordvoerder. Het Verkehrsverbund Stuttgart benadrukte dat zijn toeslag van 4,9 procent nog steeds onder de kostenstijgingen lag. Daarnaast profiteerden jonge klanten vanaf maart van een nieuw 365 euro-jaarkaart.
Veel ov-bedrijven en Verkehrsverbünde staan open voor een nieuwe actie zoals Neun Euro Ticket, op voorwaarde dat de gederfde inkomsten weer worden vergoed. Het Verkehrs- und Tarifverbund Stuttgart legde uit: “De vervoersbedrijven hebben momenteel grote financiële problemen gezien de galopperende energieprijzen.” Er is meer geld van de federale overheid nodig om het huidige aanbod op peil te houden en mogelijk uit te breiden. Niet alle Verkehrsverbünde staan te juichen bij het idee van een nieuwe incentive-actie. Van de bijna afgelopen actie profiteerden vooral reizigers die normaal gesproken niet in de regionale trein, tram of bus zitten. Een positief aspect: het ov zat al snel weer op de pre-corona reizigersaantallen.
In het najaar wil een deelstaatwerkgroep voorstellen doen voor de toekomst en de financiering van het lokaal openbaar vervoer. De Vereniging van Duitse Vervoersondernemingen (VDV) heeft al een vaste maandkaart van 69 euro voorgesteld die in het hele land geldig moet zijn voor het ov. Het schatte de kosten op zo’n twee miljard euro per jaar. “Goedkope ticketaanbiedingen zijn een geweldige manier om passagiers naar het ov te trekken”, aldus het Verkehrsverbund van München. Maar alleen een goed aanbod kan op lange termijn overtuigen.
- Negen Euro ticket eindigt, de tarieven voor bussen en treinen in Duitsland stijgen weer.