Busbedrijf Pouw neemt als eerste acht Oekraïners in dienst: “Kunnen er nog 50 bij hebben”
Wie vanaf vandaag in Woerden en omgeving de bus pakt, moet niet verrast zijn als de bestuurder alleen Engels of Oekraïens spreekt. Vervoerder Pouw heeft, voor zover het AD bekend, als eerste busbedrijf in ons land acht chauffeurs uit Oekraïne in dienst genomen.
De bussen waarmee de Oekraïners de weg op gaan, zijn te herkennen aan een speciale poster. Hierop worden de passagiers gevraagd Engels te spreken en de chauffeur te begroeten met ‘pryvit’. Dit is Oekraïens voor ‘hallo’. Busbedrijf Pouw, dat een depot heeft in Woerden, verzorgt naast het openbaar vervoer ook leerlingenvervoer in de regio Utrecht.
Dat de busmaatschappij vanwege groot personeelstekort een beroep kan doen op bewoners uit het door oorlog geteisterde Oost-Europese land, is voor een groot deel te danken aan Kateryna Hlova, zegt Arjan van Midden, manager Marketing & Communicatie van Pouw.
“In maart hebben we met onze bussen, vrijwilligers en hulprijders Oekraïense vluchtelingen opgehaald bij de Pools-Oekraïense grens. Bij een van deze acties was Kateryna actief. Zij heeft ons als vrijwilliger geholpen met het vertalen van Engels naar Oekraïens en Pools. Ook onderhield zij tijdens een aantal van onze reizen contact met lokale overheden en de politie. Hierna is zij naar Nederland gereisd, waar wij haar met open armen hebben ontvangen. Wij begeleiden haar onder meer met huisvesting en medische zorg.”
Kateryna (23) studeerde in Bologna toen de oorlog uitbrak. “Ik ben direct teruggegaan naar Oekraïne om te helpen”, vertelt ze in het Engels. Haar studie liet ze even voor wat het was. Omdat haar vader het leger in moest, is zij op het aanbod van Pouw ingegaan om te komen werken. Dat beviel zo goed dat ze nu een vast contract heeft. Haar studie heeft ze, toen ze in Nederland eenmaal een huis had en ingeschreven stond, ook weer opgepakt.
Via haar netwerken en contacten in haar geboorteland heeft Kateryna kans gezien acht buschauffeurs aan het werk te krijgen bij Pouw. ”En daar zijn we best trots op”, aldus Van Midden. “Ze is een gouden kracht en super enthousiast. Ze is er heel druk mee geweest.” De buschauffeurs mogen van de overheid in ieder geval tot 1 maart 2023 in ons land blijven. Hierna is het nog afwachten. De mannen zijn ouder dan 55, zijn vader van een groot gezin of woonden al in ons land voordat de oorlog uitbrak, aldus Kateryna.
Voor de nieuwe personeelsleden is inmiddels ook al onderdak geregeld in Lopik. Van Midden: “De units waarin ze wonen zijn ingericht met geld van sponsoren en spullen die de kringloop gratis beschikbaar heeft gesteld.” Maar de extra krachten zijn een druppel op de gloeiende plaat, erkent Van Midden. “We kunnen er zeker nog 50 bij hebben.” Het bedrijf hoopt dat andere Oekraïense chauffeurs het voorbeeld van hun collega’s volgen. Misschien zijn Oekraïense studenten te bewegen naar Nederland te komen om hier opgeleid te worden als buschauffeur, oppert Van Midden. “Deze opleiding verzorgen we zelf.”
Pouw is niet de eerste vervoerder die zijn heil noodgedwongen over de grens zoekt. Om de tekorten in de busbranche op te vangen – met name in het treinvervangend vervoer – worden vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Arnhem en Utrecht bijvoorbeeld chauffeurs en bussen uit Hongarije en Slowakije ingezet. En Transvision, de organisatie die naast de Jan de Wit Group voor onder meer de NS treinvervangend vervoer regelt, heeft onder meer chauffeurs uit Kroatië gehaald om bij te springen.
Zie ook – BNR: Volgens UWV-cijfers ruim 40 procent van Oekraïners in Nederland aan het werk.
- Dit busbedrijf neemt als eerste acht Oekraïners in dienst: “Kunnen er nog best 50 bij hebben.” Foto Pouw Vervoer.