Provincie Gelderland start aanbesteding treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen
De Provincie Gelderland start de aanbesteding voor de treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen. De huidige dienstregeling wordt hierbij uitgevraagd. Vervoerbedrijven kunnen de komende vier maanden een aanbieding doen. In maart 2023 wordt bekend wie de nieuwe vervoerder wordt vanaf december 2023. Dan loopt het huidige contract af.
De Provincie Gelderland kiest ervoor om de bestaande dienstregeling uit te vragen. In de loop van de concessieperiode kunnen er wel aanpassingen aan de dienstregeling plaatsvinden. Die optie is belangrijk omdat er in de regio’s Foodvalley en Amersfoort grote woningbouwplannen zijn. In het programma van Eisen zijn regels opgenomen waaraan eventuele aanpassingen moeten voldoen.
Het programma van Eisen voor de treindienst stond vanaf 21 juni 2022 al open voor inspraak. Er kwamen reacties van vervoerders, ProRail en de reizigersorganisatie ROCOV en de gemeenten in het vervoersgebied. In de inspraakreacties werd onder andere gevraagd om het doortrekken van de treindienst naar Arnhem Centraal. Nu moeten reizigers overstappen op Ede-Wageningen. Ook kwam de vraag om een kwartierdienst over de gehele lijn. Voor beiden is nu geen aanleiding en er is ook geen budget voor. Dit heeft te maken met de sterk stijgende kosten van energie, de loonkosten en de nog steeds achterblijvende reizigersaantallen ten opzichte van 2019 voor de coronacrisis. Het programma van Eisen is naar aanleiding van de inspraak op een paar kleinere punten aangepast. Zo zijn de eisen rond de organisatie voor het platform RRReis verduidelijkt.
De nieuwe vervoerder moet de huidige 7 treinstellen overnemen. Er wordt geïnvesteerd in de modernisering van de treinstellen, waarbij de huisstijl RRReis wordt geïntroduceerd. Inschrijvers worden uitgedaagd om met voorstellen te komen waardoor het comfort en de beleving toenemen. Op dit moment hebben 2 treinstellen toiletten én op de stations zijn toiletten. In de aanbesteding is vastgehouden aan de huidige financiële kaders en beleid. Dat betekent dat de toiletvoorziening blijft zoals deze nu is. Een minpuntje voor een aantal organisaties die al lang lobbyen voor toiletten in alle treinen op deze lijn.
De concessie wordt gegund op basis van het gunningscriterium beste prijs-kwaliteitsverhouding. Het criterium prijs telt voor 50% mee. De score op het overige deel wordt bepaald op basis van het materieelplan (25%), het kwaliteitsplan (15%) en het personeelsplan (10%).
Voor de overname van personeel zijn wettelijke regels. Er geldt een overnameverplichting voor de machinisten en medewerkers Service en Veiligheid. Daarnaast is er een extra afspraak gemaakt: ook monteurs kunnen naar de nieuwe vervoerder. Zo blijft de kennis over de treinstellen geborgd.
Voor deze concessie wordt de provincie opbrengst-verantwoordelijk: de inkomsten uit de kaartverkoop gaan naar de provincie en daarmee ook het risico als de opbrengst tegenvalt. De provincie betaalt een vaste vergoeding van maximaal 13 miljoen euro aan de vervoerder. Zo kan de huidige dienstregeling gereden worden ondanks dat er minder mensen met de trein reizen dan voor de coronacrisis. Hoe hoog de inkomsten zullen zijn voor de provincie is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van de terugkeer van de reizigers. Het totale structurele budget van de provincie is zo’n 520 miljoen euro. Hiervan is een bedrag van 127 miljoen voor openbaar vervoer met bus en trein en het deeltaxisysteem HaltetraxRRReis gereserveerd.
De energiecrisis raakt de ov-sector hard. Op de Valleilijn rijden elektrische treinen. Maar ook elektriciteit is fors duurder geworden. Bij andere concessies zijn de effecten nog groter. Dit was de directe aanleiding om zelfs in de noodconcessie Veluwe-Zuid weer met dieselbussen te gaan rijden in plaats van elektrische bussen.
• Provincie Gelderland start de aanbesteding voor Amersfoort-Ede/Wageningen. De treinen voor deze lijn blijven – gemoderniseerd – rijden. Slechts in twee van de zeven stellen zijn toiletten en dat blijft ook zo. Foto Provincie Gelderland.