Stoelspecialist Grammer lanceert nieuwe Ubility One passagiersstoelfamilie voor bus en trein
Op InnoTrans in Berlijn (20-23 september) geeft Grammer antwoord op de eisen van het stedelijk personenvervoer van de toekomst en stelt het zijn innovatieve Ubility One-passagiersstoelfamilie in premiëre voor. Alle drie stoelmodellen – Ubility Light, Ubility Air, Ubility Shift – hebben een ongebruikelijk ontwerp, een innovatieve lichtgewicht constructie, consistente oriëntatie op de behoeften van de circulaire economie en een aangename verrassing op het gebied van zitcomfort.
“We zijn erg blij dat InnoTrans, na de voornamelijk virtuele presentaties die tijdens de pandemie werden gehouden, ons nu een echt podium biedt om Ubility One aan een breder publiek te presenteren”, stelde Dr. Andreas Diehl, President Division Commercial Vehicles van Grammer AG. “Ons doel met Ubility One is om stedelijk personenvervoer veel duurzamer te maken en we bereiken dit door innovaties in ontwerp, comfort, materialen en recycleerbaarheid.”
Tijdens de ontwikkeling van Ubility One lag de focus op mensen en hun gebruiksprofielen in stadsvervoer. Het Grammer-team gebruikte onder meer recente studies van passagiersstromen en de daaruit afgeleide bevindingen over het gebruik van binnenzones: staan/leunend rond in- en uitgangen, flexibele zitmogelijkheden voor hoge overstapfrequenties en zitplaatsen voor passagiers die langer in de bus verblijven.
Het meest in het oog springende nieuwe kenmerk van de Ubility Light is dat deze zonder ombouw in beide rijrichtingen kan worden gebruikt en daardoor bijzonder geschikt is voor flexibel gebruik in drukke binnenzones. Het ultralichte aluminium frame bestaat uit slechts vijf componenten (in plaats van 50 zoals bij vergelijkbare stoelen) en is bedekt met een duurzame gebreide stof: minimalisme gecombineerd met verrassend zitcomfort.
De Ubility Air is een lichtgewicht stoel met twinsheet-technologie: het bestaat uit een buiten- en een binnenschaal, die met elkaar zijn verbonden om een zeer stabiele luchtkussenstructuur te vormen. Het is ontworpen voor zitgedeeltes voor middellange en langere afstanden in stadsvervoer: comfortabel zitten ondanks het ontbreken van enige vulling.
De Ubility Shift implementeert een oplossing van de volgende generatie voor staan en leunen in in- en uitgangsgebieden met een hoge overstapfrequentie: de leun-/zit-triple is een combinatie van gewatteerde, lichaamshoge steunen voor leunen en ergonomisch ontworpen handgrepen: het gestoffeerde deel glijdt naar beneden wanneer er lichaamsdruk wordt uitgeoefend en laat dankzij slimme kinematica een klein zitvlak vrij.
Duurzaamheid is een verplicht onderdeel van alle nieuwe ontwikkelingen bij Grammer op weg naar een groen bedrijf. Ubility One voldoet aan deze eis zowel qua productontwerp als qua gebruikte materialen en levensduur. “We hebben een onafhankelijk instituut gevraagd om de ecologische voetafdruk van alle drie stoelmodellen te berekenen in vergelijking met een Grammer standaard railstoel”, zegt Diehl. “De resultaten waren al aanzienlijk lager voor de eerste productlevenscyclus: ze zijn ongeveer 20 procent lager voor de Ubility Light dan voor het referentiemodel. Als de stoel twee of drie keer wordt gerecycled zoals bedoeld, kan de ecologische voetafdruk tot 75 procent worden verminderd.”
- Het nieuwe stoelsysteem voor bussen en treinen van Grammer is ontworpen voor end-to-end duurzaamheid en creëert mogelijkheden om de ruimte flexibel te gebruiken. Met de klok mee van boven: Ubility Air, Ubility Light, Ubility Shift. Foto Grammer AG.