Wereldwijd onderzoek van Volvo Buses toont aan dat de vraag naar touringcarreizen toeneemt: Europeanen zijn nog aarzelend
Uit een wereldwijd onderzoek van Volvo Buses blijkt dat de vraag naar touringcarreizen toeneemt. Van de onderzochte markten tonen reizigers in Latijns-Amerika en Zuid-Europa de meeste interesse om weer met de bus te reizen, terwijl mensen in Noord-Europa iets aarzelender zijn. In totaal geeft 65% van de respondenten aan binnen een jaar een reis per touringcar te plannen.
“Dit onderzoek bevestigt het beeld dat we krijgen van onze dialoog met touringcarondernemers over de hele wereld. Mensen willen weer met de touringcar reizen, de vraag stijgt en onze inschatting is dat deze over ongeveer een jaar weer normaal zal zijn. We zijn blij dat mensen nog steeds graag nieuwe bestemmingen verkennen en opnieuw verbinding maken via touringcarreizen”, zegt Karl Johansson, Business Development bij Volvo Buses.
Volvo Bus heeft dit touringcaronderzoek uitgevoerd onder 9.000 reizigers in negen landen over de hele wereld om waardevolle inzichten te verkrijgen en deze te delen met de touringcarcommunity. Kennis over de voorkeuren van reizigers is een zakelijk voordeel voor elke touringcareigenaar en -vervoerder. Wat maakt touringcarpassagiers van streek? Wat maakt hen gelukkig en wat zijn hun eisen? Dat is waar de enquête over gaat.
Dit is het tweede rapport van Volvo Buses op dit gebied; het eerste onderzoek vond plaats in 2018. Uit het onderzoek blijkt dit jaar dat er een toenemende interesse van reizigers om meer informatie over de touringcarreis te krijgen voordat ze tickets boeken, en dat touringcarreizigers graag individuele keuzes willen maken. Passagiers zijn steeds meer bereid om extra te betalen voor extra dienstverlening. Ook is er duidelijk veel vraag naar online zijn en altijd toegang hebben tot wifi aan boord van de touringcar. Het zijn de jongere generaties die het meest bereid zijn extra te betalen en een constante online-verbinding eisen. Ongeacht het land van herkomst antwoordt 75 % van de passagiers tussen 18 en 29 jaar dat ze bereid zijn extra te betalen voor aanvullende diensten en 90 % van hen geeft aan behoefte te hebben aan wifi.
Een andere trend is dat veiligheid een steeds belangrijker factor wordt. Passagiers van touringcars willen meer informatie over de veiligheidsvoorzieningen van de touringcar voordat ze tickets boeken, maar ze uiten ook hun bezorgdheid over het gevoel van veiligheid aan boord van de touringcar.
“Een hoog niveau van veiligheid in het voertuig is altijd belangrijk geweest, maar nu gaat veiligheid ook over luchtfilters en toegang tot middelen voor hand-desinfectie. We zien deze verandering in prioriteiten als gevolg van de coronapandemie”, zegt Johansson. “Gelukkig is het gebruik van veiligheidsgordels toegenomen. Nu antwoordt 72 % van de passagiers dat ze ‘vast zitten’ tijdens een touringcarreis. Dat is een stijging ten opzichte van de vorige keer van 66 %, maar desalniettemin is het niet genoeg en vooral in Zuid-Europa zouden we graag het aantal gordelgebruikers zien stijgen.”
Het volledige “Volvo Buses Insights Report 2022” is beschikbaar op https://www.volvobuses.com/en/news-stories/insights/volvo-coach-insights-report-2022.html
- Wereldwijd onderzoek van Volvo Buses toont aan dat de vraag naar touringcarreizen toeneemt: Europeanen zijn nog aarzelend. Foto Volvo Buses.