Toch binnenkort een (beperkte) treinverbinding Eindhoven-Aken?
Als alles goed gaat, moet er in december 2023 – bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling – een directe treinverbinding komen tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Dat maakte het Limburgse provinciebestuur vrijdag bekend. DB-dochter Arriva zou de nieuwe verbinding graag willen exploiteren.
De directe intercityverbinding moet “aan de randen van de dag” gaan rijden. Daarmee is het een ietwat beperkte verbinding, die met enkele treinen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en “echt in de avonduren” gaat rijden. Pas “in de toekomst” zou de nieuwe intercityverbinding “een volwaardige verbinding” kunnen worden. Eerder had staatssecretaris Heijnen in de Kamer gezegd dat de IC tussen beide steden er niet voor 2030 zou komen. En eerder, in juni 2021, zei toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven in de Kamer “dat Eindhoven een intercityverbinding naar Heerlen en Aken kon vergeten.” Vooral het gebrek aan ruimte op station Eindhoven was het probleem.
Destijds becijferde ProRail dat slechts maximaal 700 reizigers per dag gebruik zouden maken van de trein naar Aken, waardoor een miljoenentekort zou ontstaan. “Eindhoven Centraal kan er eigenlijk geen nieuwe treinverbinding bij hebben. Daarvoor moet het aantal sporen op het station uitgebreid worden.”
Woordvoerster Nikkie Smit van Arriva zei in een reactie op het nieuwe initiatief in het Eindhovens Dagblad dat het exploiteren van deze lijn een “langgekoesterde wens” is voor het bedrijf: “Als opdrachtnemer voor rail-OV in de provincie Limburg zijn wij in staat en bereid een concrete bijdrage te leveren. We zijn als Arriva blij dat de provincie Limburg de regie heeft genomen om de verbinding te realiseren en zullen daarvoor aan tafel aanschuiven.”
Arriva beschikt nu al over treinen die zowel in Duitsland als Nederland kunnen rijden en voor de verbinding naar Aachen worden ingezet.
- Toch binnenkort een (beperkte) treinverbinding Eindhoven-Aken? Foto Arriva.